سیاست بایدن در یمن، نتیجه‌ای بهتر از سیاست ترامپ نخواهد داشت

وبگاه «دیس‌پچ» با انتشار گزارشی به بررسی سیاست دولت جدید آمریکا در قبال بحران یمن پرداخته و به پیامدها و نتایج احتمالی آن اشاراتی داشته است که چکیده ای از آن در ادامه می‌آید

♦️ سیاست بایدن در یمن، نتیجه‌ای بهتر از سیاست ترامپ نخواهد داشت

#گزارش_کوتاه

🔹 وبگاه «دیس‌پچ» با انتشار گزارشی به بررسی سیاست دولت جدید آمریکا در قبال بحران یمن پرداخته و به پیامدها و نتایج احتمالی آن اشاراتی داشته است که چکیده ای از آن در ادامه می‌آید:

🔸 سیاست بایدن برای مردم یمن، چیزی بیش از یک «سیاست خارجی نمایشی» نیست و هیچ راه حلی برای بحران یمن ندارد. اعلام این سیاست‎ها بیشتر نشان‌دهنده این است که این کشور کوچک در دریای سرخ (یمن) یک ابزار تاکتیکی در سیاست خاورمیانه‌ای آمریکاست.

🔸 یمن درگیر ترکیبی از نبردهای مذهبی، سیاسی، اقتصادی و منطقه‌ای است که هرگز توسط رهبران داخلی و طرف‌های خارجی حل نشده است. در عوض، این شکاف‌های متعدد که کشور را چند پاره کرده، به فرصتی برای خارجی‌ها تبدیل شده تا بتوانند بازی خود را در این کشور پیش ببرند.

🔸 دلیل این سیاست جدید آمریکا به گونه‌ای صرفاً مخالفت با سیاست‌های ترامپ است. در آمریکای امروز هر آنچه ترامپ انجام داده بد است و با آن مخالفت می‌شود. بر این اساس معاملات تسلیحاتی مصوب در دولت ترامپ با امارات و عربستان متوقف و حمایت از ائتلاف سعودی قطع می‌شود.

🔸 سعودی‌ها نیازی به آمریکا برای تخریب تلاش‌هایشان جهت بیرون کردن ایران از یمن ندارند، چراکه خود آن‌ها دو سال است به دنبال خروج از یمن بوده‌اند اما نتوانستند. در این مدت کاری که آمریکا برای سعودی‌ها کرده کمی بیشتر از این بوده که مطمئن شود آن‌ها از روی عمد یا بی‌لیاقتی اتوبوس‌های مدرسه پر از اطفال را بمباران نمی‌کنند.

🔸 دولت ائتلافی برآمده از توافق ریاض اگرچه امید اندکی ایجاد کرده ولی در پایتخت نیست و تسلطی بر کشور ندارند. سوال جدی این است که در این شرایط چه می‌شود کرد؟ در ضمن ایران انگیزه‌ای برای رها‌کردن یک دولت نیابتی در صنعا ندارد. از سویی روابط آمریکا با شرکای عرب خود به دلیل نزدیکی احتمالی به ایران خراب خواهد شد. با این شرایط، اوضاع به نفع مردم یمن نخواهد بود.

منبع

(https://thedispatch.com/p/bidens-yemen-policy-wont-work-any?utm_campaign=post&utm_medium=web&utm_source=email)

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه