حمله آمریکا به مقاومت عراق؛ پیامی برای ایران

روز گذشته و براساس اعلام سخنگوی پنتاگون، دو جنگنده اف-15 آمریکایی با هفت موشک، تأسیساتی وابسته به نیروهای مقاومت عراق در منطقه البوکمال واقع در مرز عراق و سوریه را هدف قرار دادند.

♦️ حمله آمریکا به مقاومت عراق؛ پیامی برای ایران

#تحلیل_کوتاه

🔹 روز گذشته و براساس اعلام سخنگوی پنتاگون، دو جنگنده اف-۱۵ آمریکایی با هفت موشک، تأسیساتی وابسته به نیروهای مقاومت عراق در منطقه البوکمال واقع در مرز عراق و سوریه را هدف قرار دادند. اگرچه درباره تعداد شهدای این حمله، آمارهای متناقضی منتشر شده، ائتلاف الفتح اما از شهید و زخمی شدن بیش از ۳۰ نفر خبر داده است.

🔸 حمله آمریکا به نیروهای مقاومت عراق، فارغ از آمار و ارقام پیرامونی، نشان‌دهنده اراده بایدن برای بی‌پاسخ نگذاشتن حملات به نیروهای آمریکایی بود. پیش از این هم به نظر قطعی می‌‌رسید که دولت جدید آمریکا در نخستین آزمون خود برای مقابله با تهدیدات گروه‌های مقاومت عراقی که نمونه مهم آن در اربیل رخ داد، منفعل نماند.

🔸 برخی پیام‌های مثبت دیپلماتیک برای ایران ازجمله انتشار اخباری مبنی بر آزادسازی بخشی از منابع مالی ایران در کره جنوبی پس از توافق تهران و آژانس از یک‌سو و حمله روز گذشته به البوکمال تنها چند روز پس از حمله مقاومت عراق به اربیل از سوی دیگر نشان می‌دهد رئیس‌جمهور آمریکا می‌خواهد این پیام را به ایران منتقل کند که گام‌های متناسب، موردی و البته فوری نسبت به اقدامات ایران برخواهد داشت؛ بنابراین انتخاب با تهران است که چگونه رفتار کند.

🔸 بدیهی است سفر امروز وزیر خارجه عراق به تهران در ارتباط با حملات روز گذشته آمریکا باشد و احتمالا فؤاد حسین حامل پیام مذکور برای ایران است؛ آمریکا آماده واکنش متقابل و متناسب است. اینکه تهران تا چه میزان در همین قالب رفتار کند اما به مسائل متعددی ازجمله پیچیدگی‌های سیاست داخلی ایران نیز بازمی‌گردد.

🔸 فارغ از اهداف اعلامی حمله اخیر آمریکا، به نظر می‌رسد مسئله «پرستیژ» در سیاست خارجی قدرت‌ها را نیز باید درنظر گرفت. آمریکای بایدن در ماه‌های ابتدایی و به‌ویژه پس از حمله اربیل، نیاز داشت تا پرستیژ خود میان متحدان منطقه‌ای و بازیگران فرامنطقه‌ای ازجمله روسیه را حفظ کند و حمله اخیر احتمالاً چنین کارکردی نیز داشته است.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه