نحوه تعامل با رژیم صهیونیستی در موضوع ایران از نگاه اندیشکده اروپایی

اندیشکده «شورای روابط خارجی اروپایی» در یادداشتی به آمریکا و سه کشور بریتانیا، فرانسه و آلمان توصیه کرده است که سعی کنند رژیم صهیونیستی را قانع نمایند که تداوم برجام، بهترین مسیر برای تأمین امنیت این رژیم و رفع نگرانی‌های فوری آن است.

♦️ نحوه تعامل با اسرائیل در موضوع ایران از نگاه اندیشکده اروپایی

#گزارش_کوتاه

🔹 اندیشکده «شورای روابط خارجی اروپایی» در یادداشتی به آمریکا و سه کشور بریتانیا، فرانسه و آلمان توصیه کرده است که سعی کنند رژیم صهیونیستی را قانع نمایند که تداوم برجام، بهترین مسیر برای تأمین امنیت این رژیم و رفع نگرانی‌های فوری آن است.

🔸 نویسنده با یادآوری مخالفت‌های نتانیاهو با برجام در دوره اوباما، خاطرنشان می‌سازد که «اسرائیل در کنار دوستان جدید عربی خلیج [فارس] کارزار هماهنگی را برای بر هم زدن گفتگوها رهبری می‌کند». او در ادامه تهدید «حمله پیش‌دستانه به تأسیسات هسته‌ای ایران» را سیگنالی برای افزایش توان چانه‌زنی این رژیم در آمریکا عنوان می‌کند.

🔸 طبق این یادداشت، در میان مقام‌ها و تحلیل‌گران اسرائیلی، دو دیدگاه مبنی بر تعامل با دولت بایدن یا تقابل با آن برای جلوگیری از احیای برجام وجود دارد که هنوز این رژیم یکی از این دو را انتخاب نکرده است، ولی توافق‌های عادی‌سازی اخیر با کشورهای عربی، اعتمادبه‌نفس این رژیم را در رفتار مستقل از آمریکا، افزایش داده است. نویسنده در همین راستا توصیه‌های زیر را به آمریکا و سه کشور اروپایی مذکور ارائه می‌دهد:

۱️⃣ توقف فروش تسلیحات تهاجمی سنگین مانند بمب‌افکن‌های GBU57 به اسرائیل از سوی آمریکا

۲️⃣ تذکر جدی به رژیم صهیونیستی در قبال عملیات‌های خراب‌کارانه احتمالی‌اش در برنامه هسته‌ای ایران و تأثیر منفی آن بر روابط دوجانبه آن‌ها با این رژیم

۳️⃣ مذاکره مستقیم با مقام‌های امنیتی رژیم صهیونیستی بدون حضور نتانیاهو که در میان نهادهای اطلاعاتی‌امنیتی این رژیم به «تقدم سیاست بر امنیت» متهم است.

۴️⃣ تضمین به رژیم صهیونیستی مبنی بر تکمیل توافق هسته‌ای با تمدید غروب‌های آن و محدودیت‌های تحقیق‌وتوسعه و هم‌چنین توافق‌های جداگانه درباره مسائل منطقه‌ای و موشکی.

✅ این یادداشت نشان می‌دهد کشورهای اروپایی و آمریکا در اهداف اصلی مبنی بر محدودسازی مؤلفه‌های امنیت ملی ایران، اختلافی با رژیم صهیونیستی ندارند، ولی این رژیم گمان می‌کند با تشدید فشارها در کوتاه‌مدت می‌تواند اهداف را محقق کند. در حالی که دولت‌های غربی مدعی‌اند مسیر دیپلماسی و فشارهای تدریجی برای این امر مناسب‌تر است.

منبع

(https://ecfr.eu/article/engage-and-persuade-how-the-e3-should-deal-with-israel-on-iran/)

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه