تنظیم دوباره سیاست آمریکا درباره ایران

نشنال‌اینترست در یادداشتی به قلم نورمن‌روئل، کارشناس سابق سیا در حوزه ایران، توصیه کرده که دولت و کنگره آمریکا، سیاست این کشور در قبال ایران را بر مبنای اجماع دوحزبی، درک ملاحظات امنیتی متحدان منطقه‌ای و بر اساس ارزیابی‌های جامعه اطلاعاتی آمریکا، دوباره تنظیم کنند.

♦️ تنظیم دوباره سیاست آمریکا درباره ایران

#گزارش_کوتاه

🔹 نشنال‌اینترست در یادداشتی به قلم نورمن‌روئل، کارشناس سابق سیا در حوزه ایران، توصیه کرده که دولت و کنگره آمریکا، سیاست این کشور در قبال ایران را بر مبنای اجماع دوحزبی، درک ملاحظات امنیتی متحدان منطقه‌ای و بر اساس ارزیابی‌های جامعه اطلاعاتی آمریکا، دوباره تنظیم کنند. زیرا این سیاستی است که هم همراهی متحدان و هم احترام رقیبان را برخواهد انگیخت. در این راستا سه پیشنهاد مطرح شده است:

۱️⃣ اجماع دوحزبی
هر دو حزب بر ضرورت مهار برنامه‌های هسته‌ای، منطقه‌ای و موشکی ایران اشتراک نظر دارند، ولی موضع متفاوت‌شان نسبت به برجام این اجماع را خدشه‌دار کرده است. بایدن باید با همراهی کنگره، این اجماع را ایجاد کند که برجام به‌گونه‌ای که منافی مهار دیگر برنامه‌های ایران نیست، تداوم خواهد یافت.

۲️⃣ نگرانی‌های امنیتی متحدان منطقه‌ای
[به ادعای نویسنده] سکوت برجام نسبت به فعالیت‌های «مخرب» منطقه‌ای و موشکی ایران، روسیه و چین را جسورتر کرد و بی‌اعتمادی اسرائیل و عربستان نسبت به آمریکا را برانگیخت. فقدان پشتیبانی این دو بازیگر از سیاست آمریکا، اختلافات داخلی را شدیدتر و اجماع بین‌المللی در پشتیبانی از سیاست آمریکا را ضعیف‌تر خواهد ساخت. حذف این متحدان؛ همانند حذف متحدان اروپایی توسط ترامپ در خروج از برجام، تنش‌زاست.

۳️⃣ ارزیابی جامعه اطلاعاتی
دولت به جامعه اطلاعاتی آمریکا دستور دهد تا گزارش‌های غیرطبقه‌بندی‌شده‌ای از وضعیت ایران ارائه دهند که به عنوان مبنای ارزیابی‌ها توسط آمریکا و متحدانش درباره ایران در دستور کار قرار بگیرد. ارزیابی دقیق تهدیدات گروه‌های نیابتی منطقه‌ای و هم‌چنین وضعیت برنامه موشکی در اولویت این گزارش باشد.

✅ به نظر می‌رسد تصمیم‌گیری درباره پرونده برجام به موضوع اختلافی جدی در هیئت حاکمه آمریکا بدل شده است و با وجود اشتراک مساعی هر دو حزب در محدودسازی برنامه هسته‌ای ایران، نوع مواجهه آن‌ها با توافق هسته‌ای، تصمیم‌گیری در این خصوص را طولانی‌تر سازد.

منبع

(https://nationalinterest.org/blog/buzz/get-tehran-right-joe-biden-and-congress-must-reset-us-iran-policy-177999)

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه