شانس صلح در افغانستان

مؤسسه رَند در یادداشتی به ارزیابی امکان تداوم توافق آمریکا با طالبان پرداخته است. آمریکا در آن توافق موظف شده بود تا ماه مه 2021، یعنی دو ماه دیگر، نیروهای ائتلاف حاضر در افغانستان را به طور کامل از این کشور خارج سازد، ولی به نظر می‌رسد تردیدهایی در خصوص تحقق این بخش از توافق وجود دارد.

♦️ شانس صلح در افغانستان

#گزارش_کوتاه

🔹 مؤسسه رَند در یادداشتی به ارزیابی امکان تداوم توافق آمریکا با طالبان پرداخته است. آمریکا در آن توافق موظف شده بود تا ماه مه ۲۰۲۱، یعنی دو ماه دیگر، نیروهای ائتلاف حاضر در افغانستان را به طور کامل از این کشور خارج سازد، ولی به نظر می‌رسد تردیدهایی در خصوص تحقق این بخش از توافق وجود دارد.

🔸 نویسنده معتقد است مقامات دولت ترامپ گمان می‌کردند در فاصله حدوداً یک‌ساله پس از انعقاد توافق، مذاکرات صلح به نتیجه رسیده و ضرورتی نیز برای حضور نظامی آمریکا نخواهد بود ولی نه‌تنها گفتگوهای دولت و طالبان به نتیجه نرسیده بلکه خشونت‌های طالبان علیه نیروهای دولتی تداوم داشته است.

🔸 به اعتقاد نویسنده، مشکل ساده‌انگاری دولت ترامپ این بود که صلح افغانستان به سادگیِ تقسیم ولایات و وزارت‌خانه‌ها میان دولت و طالبان نیست بلکه مسأله هم‌زیستی سنت و مدرنیته، شریعت و دموکراسی و هم‌چنین چگونگی ادغام دو نیروی نظامی در یک ساختار واحد امنیت ملی است.

🔸 طبق یادداشت، آمریکا نباید به جدول زمان‌بندی بلندپروازانه و غیرواقع‌بینانه توافق پایبند باشد. زیرا حضور نظامی آمریکا تنها اهرم فشار علیه طالبان در دفاع از دستاوردهای سیاسی و اجتماعی بیست سال اخیر است. آمریکا می‌تواند برای توجیه این عدم پایبندی، به قطع‌نشدن کامل ارتباط طالبان با القاعده اشاره کند.

🔸 نویسنده مدعی است آمریکا باید تا زمان تعیین تکلیف گفتگوها درباره اصلاحات در قانون اساسی فعلی، ترتیباتی برای نظارت و اجرای آتش‌بس دائمی، رویه‌های ادغام دو نیروی نظامی مخالف و مقررات بازگرداندن جنگجویان سابق به زندگی غیرنظامی، در این کشور باقی بماند. این امری است که هم دولت و هم کنگره آمریکا بر آن اجماع نظر دارند.

✅ به نظر می‌رسد تصمیم آمریکا برای تداوم حضور نظامی‌اش نه‌تنها کمک چندانی به پیشبرد گفتگوهای صلح نخواهد کرد، بلکه طالبان را در خشونت‌ورزی نسبت به نیروهای نظامی و امنیتی افغانستان، جسورتر خواهد کرد. در عین حال که تأکید آمریکا بر دموکراسی و حقوق بشر بدون توجه به سنت‌های جامعه افغانستان، طرحی از پیش شکست‌خورده در روند مذاکرات خواهد بود.

منبع

(https://www.rand.org/blog/2021/02/afghanistan-give-peace-a-chance.html?utm_campaign=&utm_content=1613073108&utm_medium=rand_social&utm_source=twitter)

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه