انتشار گزارش قتل خاشقچی؛ ابعاد و پیامدها

دولت آمریکا در نهایت گزارش «مدیر اطلاعات ملی» را درباره قتل جمال خاشقچی روزنامه‌نگار سعودی منتشر کرد. گرچه گزارش منتشرشده خلاصه‌ای طبقه‌بندی نشده از یافته‌های جامعه اطلاعاتی آمریکاست، اما در نوع خود حائز اهمیت محسوب می‌شود.

♦️ انتشار گزارش قتل خاشقچی؛ ابعاد و پیامدها

#تحلیل_کوتاه

🔹 دولت آمریکا در نهایت گزارش «مدیر اطلاعات ملی» را درباره قتل جمال خاشقچی روزنامه‌نگار سعودی منتشر کرد. گرچه گزارش منتشرشده خلاصه‌ای طبقه‌بندی نشده از یافته‌های جامعه اطلاعاتی آمریکاست، اما در نوع خود حائز اهمیت محسوب می‌شود.

🔸 بسیاری از ابتدا معتقد بودند، نحوه و کیفیت انتشار این گزارش می‌تواند یکی از محک‌های ارزیابی سیاست خارجی بایدن در قبال آینده قدرت در عربستان، جنگ یمن و مسائل دیگر باشد. اگر آمریکا به صراحت محمد بن‌سلمان را به عنوان متهم قتل خاشقچی معرفی کند، به احتمال زیاد می‌خواهد طی یک روند وی را از قدرت کنار زده و شخص دیگری را جایگزین کند. چراکه دولت فعلی آمریکا که خود را داعیه‌دار اصول حقوق بشری می‌داند، نمی‌تواند با کشوری همپیمان راهبردی باشد که یک قاتل زمامدار آن است.

🔸 اما گروه دوم معتقد بودند انتشار این گزارش، لغو قراردادهای تسلیحاتی و اعلام پایان حمایت از جنگ یمن، در واقع نسخه جدید سیاست معروف «گاو شیرده» ترامپ است. به این معنا که آمریکا در نهایت به دنبال لغو شراکت راهبردی با عربستان نخواهد بود و مواضع اخیر واشنگتن صرفاً برای باج‌گیری جدید از سعودی‌ها با ابزارهای جدید است.

🔸 نکته حائز اهمیت اینکه حذف بن سلمان از قدرت، فارغ از چالش‌های آن، یک موضوع مجزا از سایر تحولات منطقه نیست و آمریکا اگر چنین هدفی داشته باشد، باید برای مجموعه‌ای از مسائل راهکار طراحی کند. به عنوان مثال برخی از افراد به واسطه قدرت‌یابی بن‌سلمان در سال‌های اخیر در منطقه به قدرت رسیدند. آیا آمریکا می‌خواهد کلیت این جریان از صحنه حذف شود یا تنها به کنار زدن بن‌سلمان اکتفا می‌کند؟

✅ به هرروی سیاست واقعی آمریکا در قبال عربستان هنوز در ابتدای مسیر است و ابهامات پابرجاست؛ اما به نظر می‌رسد ریاض و شخص ولیعهد روزهای سختی پیش رو دارند. شاید اتخاذ سیاست‌های آمریکا درباره عربستان که قرار است دوشنبه اعلام شود از ابهامات بکاهد.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه