انتخابات رژیم صهیونیستی؛ تداوم بی‌ثباتی

چهارمین انتخابات رژیم صهیونیستی طی دو سال، در آستانه برگزاری است و این سوال مطرح است که آیا این انتخابات می‌تواند ثبات را به عرصه سیاسی این رژیم برگرداند؟ تاریخ رسمی برگزاری انتخابات 3 فروردین است اما رای‌گیری در نمایندگی‌های این رژیم در خارج، از پنج‌شنبه آینده شروع می‌شود.

♦️ انتخابات رژیم صهیونیستی؛ تداوم بی‌ثباتی

#تحلیل_کوتاه

🔹 چهارمین انتخابات رژیم صهیونیستی طی دو سال، در آستانه برگزاری است و این سوال مطرح است که آیا این انتخابات می‌تواند ثبات را به عرصه سیاسی این رژیم برگرداند؟ تاریخ رسمی برگزاری انتخابات ۳ فروردین است اما رای‌گیری در نمایندگی‌های این رژیم در خارج، از پنج‌شنبه آینده شروع می‌شود.

🔸 انتخابات پیش رو دو تفاوت با انتخابات قبلی دارد؛ نخست انشقاق شدید در جناح راست که جدایی گیدئون ساعر از لیکود و تشکیل حزب امید نو نمونه بارز آن است و دوم امیدواری احزاب متعدد به تشکیل ائتلافی منهای لیکود و احزاب مذهبی.

🔸 اگرچه احزاب متعدد چپ و میانه امیدوارند بتوانند متحد شده و کابینه را تشکیل دهند اما فاقد یک رهبر واحدی هستند که بتواند این کار انجام دهد؛ حتی اگر آن‌ها بتوانند کابینه‌ای تشکیل دهند به دلیل تفاوت‌های ایدئولوژیک کابینه‌ای ناهمگن و متزلزل خواهند داشت.

🔸 نفتالی بنت رهبر حزب یمینا اگرچه یکی از منتقدین نتانیاهو بوده و یکی از سه رهبر ائتلاف احتمالی علیه اوست هنوز به طور صریح احتمال ائتلاف با نتانیاهو را رد نکرده و گفته است پیشنهادات از طرف‌های دیگر را مورد بررسی قرار خواهد داد؛ بنابراین او نقشی تعیین‌کننده در سرنوشت انتخابات آتی خواهد داشت.

🔸 نتانیاهو اخیراً دو دستاورد مهم داشته است که در انتخابات پیش رو برای او نقطه قوت محسوب می‌شود: نخست؛ توافقات عادی‌سازی با کشورهای عربی که حمایت گسترده داخلی در پی داشته است و دوم؛ واکسیناسیون گسترده در مقابل کرونا و مطرح کردن رژیم صهیونیستی به عنوان پیشرو در این زمینه.

✅ نتیجه انتخابات هرچه باشد بعید است ثبات سیاسی را به این رژیم برگرداند؛ در صورت پیروزی و تشکیل کابینه توسط نتانیاهو، او همچنان مسائل چالش‌برانگیزی مانند پرونده‌های فساد را حل نشده خواهد داشت. کابینه ائتلاف ضدنتانیاهو نیز به دلیل تفاوت‌های ایدئولوژیک و فقدان یک رهبر انسجام‌بخش نمی‌تواند ثبات چندانی داشته باشد.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه