اصل اصالت منافع؛ علت انصراف آمریکا از وعده مجازات ولی‌عهد سعودی

پس از انتشار گزارش مدیر اطلاعات ملی آمریکا درباره قتل خاشقچی و اعلام بایدن مبنی بر اینکه روز دوشنبه سیاست‌های دولت خود را در قبال عربستان اعلام خواهد کرد، کارشناسان به بررسی گزینه‌های محتمل و سناریوهای ممکن پرداختند.

♦️ اصل اصالت منافع؛ علت انصراف آمریکا از وعده مجازات ولی‌عهد سعودی

#تحلیل_کوتاه

🔹 پس از انتشار گزارش مدیر اطلاعات ملی آمریکا درباره قتل خاشقچی و اعلام بایدن مبنی بر اینکه روز دوشنبه سیاست‌های دولت خود را در قبال عربستان اعلام خواهد کرد، کارشناسان به بررسی گزینه‌های محتمل و سناریوهای ممکن پرداختند و بسیاری نیز گزینه کنار زدن ولی‌عهد سعودی را بسیار جدی و محتمل ارزیابی کردند! اما با اعلام سیاست‌های آمریکا توسط سخنگوی وزارت خارجه، مشخص شد آمریکا نه‌تنها بنای حذف بن‌سلمان را ندارد بلکه در عمل اقدام جدی تنبیهی یا تحریمی علیه دولت عربستان و مقام‌های این کشور انجام نخواهد داد.

🔸 این سیاست دقیقاً منطبق با همان تحلیلی است که طیفی از کارشناسان این حوزه بر آن تأکید داشتند؛ یعنی این‌که آمریکا اساساً پیگیری بحث حقوق بشر را به طور جدی و عملی درباره کشورهایی مانند عربستان در دستور کار ندارد و از سویی منافع استراتژیک و نیازهای راهبردی و اقتصادی آمریکا به سعودی‌، امکان جدایی از این کشور را به دولت آمریکا (فارغ از دموکرات و جمهوری‌خواه) نخواهد داد.

🔸 بنابراین وعده‌های انتخاباتی بایدن و ادعاهای او و مقام‌های دولتش (پس از استقرار) مبنی بر فشار به عربستان و پاسخگو کردن ریاض در قبال نقض حقوق بشر و مشخصاً پرونده قتل خاشقچی را باید به عنوان ابزاری برای فشار آوردن بر دولت عربستان به‌منظور تحمیل خواسته‌ها و انتظارات جدید در روابط دوجانبه تفسیر کرد. مسئله‌ای که در بیان ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم بر آن تاکید شد و او از آن به عنوان «تنظیم مجدد روابط» و نه قطع روابط یاد کرد.

✅ همانطور که علت اصلی روابط نزدیک و دوستانه ترامپ با عربستان و بن سلمان، دلارهای نفتی و اجرای پروژه‌های منطقه‌ای بوده است، این معادله با انجام تغییراتی، متناسب با شرایط و نیازهای جدید در دولت بایدن نیز کارآیی خواهد داشت. بر این اساس، شاید بتوان خبر امروز رویترز مبنی بر اعلام دولت سعودی جهت خرید ۷۰ فروند هواپیمای مسافربری از بوئینگ و ایرباس به ارزش بیش از ۳ میلیارد دلار را در این راستا ارزیابی کرد.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه