چالش‌های بایدن در خروج از افغانستان

تارنمای «ریسپانسیبل‌استیت‌کرافت» در یادداشتی به ارزیابی این موضوع پرداخته که آیا دولت بایدن به تعهد با طالبان مبنی بر خروج کامل از افغانستان در بهار سال آتی پایبند خواهد بود؟ نویسنده معتقد است مواضع دولت بایدن در این خصوص مبهم است و مشخص نیست چه قصدی در این‌باره دارد.

♦️ چالش‌های بایدن در خروج از افغانستان

#گزارش_کوتاه

🔹 تارنمای «ریسپانسیبل‌استیت‌کرافت» در یادداشتی به ارزیابی این موضوع پرداخته که آیا دولت بایدن به تعهد با طالبان مبنی بر خروج کامل از افغانستان در بهار سال آتی پایبند خواهد بود؟ نویسنده معتقد است مواضع دولت بایدن در این خصوص مبهم است و مشخص نیست چه قصدی در این‌باره دارد.

🔸 وزیر دفاع لوید آستین در نشست ناتو بیان کرد که:«ایالات متحده همچنان متعهد به تلاش دیپلماتیک برای پایان دادن به جنگ است اما پس از نزدیک به بیست سال با عجله یا بی‌نظمی از افغانستان خارج نخواهد شد». این در حالی است که جیک‌سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا پیش‌تر ابراز کرده بود در صورت تعهد طالبان، آمریکا نیز به تعهداتش عمل خواهد کرد.

🔸 یادداشت می‌افزاید که اگر دولت بایدن به تعهد آمریکا در خروج از افغانستان عمل نکند، عملاً بار دیگر نیروهای آمریکایی را در معرض حملات طالبان و متحدانش قرار داده و مذاکرات صلح را نیز متوقف خواهد کرد. در عین حال که ارتباط دیپلماتیک طالبان با واشنگتن را نیز قطع می‌کند.

🔸 طبق این یادداشت، متحدان آمریکا در ناتو، دولت بایدن را برای تداوم حضور در افغانستان تحت فشار قرار داده‌اند. در حالی که اعضای ناتو در افغانستان عموماً به مآموریت‌های آموزشی مشغول هستند و امور نظامی بر دوش نیروهای آمریکایی است. به همین دلیل حدود ۷۰ درصد تلفات نیروهای خارجی در افغانستان مربوط به سربازان آمریکایی است.

✅ برخی دولت‌های اروپایی و هم‌چنین بعضی نخبگان آمریکایی هم‌چنان مدافع تداوم حضور نیروهای آمریکا در افغانستان به عنوان اهرم فشاری علیه طالبان هستند. در حالی که زمان تعیین‌شده در ماه می (خرداد)، مصادف با «فصل جهاد» طالبان است و در صورت بدعهدی آمریکا، می‌تواند به نبردی خونین میان این دو بازیگر بدل شود.

منبع

(https://responsiblestatecraft.org/2021/02/19/pressure-building-on-biden-to-keep-us-troops-in-afghanistan-indefinitely/)

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه