دادگاه لاهه و حمایت آمریکا از رژیم صهیونیستی

دیوان کیفری بین‌المللی لاهه اخیراً از آغاز تحقیقات رسمی برای رسیدگی به پرونده‌های «جنایات جنگی» رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی‌ها خبر داد و کاملا هریس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا در یک گفت‌وگوی تلفنی با نتانیاهو، بر مخالفت آمریکا با این اقدام دیوان تاکید کرد.

♦️ دادگاه لاهه و حمایت آمریکا از رژیم صهیونیستی

#تحلیل_کوتاه

🔹 دیوان کیفری بین‌المللی لاهه اخیراً از آغاز تحقیقات رسمی برای رسیدگی به پرونده‌های «جنایات جنگی» رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی‌ها خبر داد و کاملا هریس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا در یک گفت‌وگوی تلفنی با نتانیاهو، بر مخالفت آمریکا با این اقدام دیوان تاکید کرد. این‌گونه موضع‌گیری مقامات آمریکایی بیانگر چند نکته اساسی است:

🔸 نخست؛ مواضع هریس تایید مجددی است بر اینکه تفاوتی میان دولتمردان آمریکا در حمایت و همراهی با رژیم صهیونیستی وجود ندارد و بایدن نیز همان راه ترامپ و روسای جمهور پیشین آمریکا را طی خواهد کرد و بنابراین فلسطینی‌ها نباید امید چندانی به بایدن داشته باشند.

🔸 دوم؛ مواضع هریس بیانگر ناکارآمدی هرگونه مذاکره بر اساس میانجی‌گری آمریکاست و مجدداً نشان می‌دهد این کشور نمی‌تواند یک میانجی منصف بین اسرائیل و فلسطینی‌ها باشد و بنابراین زنگ خطری برای ورود فلسطینی‌ها به مذاکراتی بوده که چیزی جز تکرار روند شکست‌خورده اسلو نخواهد بود.

🔸 سوم؛ این اظهارات هریس بیانگر تکرار نقش‌آفرینی‌های بدون حاصل مجامع جهانی برای احقاق حقوق ملت فلسطین است؛ چنانکه قطعنامه‌های متعدد مجمع عمومی سازمان ملل درباره مقابله با اشغالگری رژیم صهیونیستی هرگز اجرایی نشده و راه به جایی نبرده است.

✅ بنابراین اگرچه تحقیقات دیوان لاهه می‌تواند پیامدهایی منفی برای رژیم صهیونیستی داشته باشد اما تغییری در رفتار این رژیم که حمایت‌های همه‌جانبه آمریکا را پشت سر خود دارد، ایجاد نمی‌کند.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه