چرایی حملات شدید ائتلاف سعودی به صنعا

ائتلاف سعودی، یکشنبه حملات گسترده‌ای را در مناطق مختلف صنعا پایتخت یمن انجام داد که مسئله جدیدی محسوب نمی‌شود. اما مدت‌ها ائتلاف، حملات جدی‌ای به صنعا انجام نداده بود که حمله اخیر جای بررسی دارد.

♦️ چرایی حملات شدید ائتلاف سعودی به صنعا

#تحلیل_کوتاه

🔹 ائتلاف سعودی، یکشنبه حملات گسترده‌ای را در مناطق مختلف صنعا پایتخت یمن انجام داد که مسئله جدیدی محسوب نمی‌شود. اما مدت‌ها ائتلاف، حملات جدی‌ای به صنعا انجام نداده بود که حمله اخیر جای بررسی دارد.

🔸 همان‌گونه که در بیانیه ائتلاف نیز آمده این حملات، علیه اهدافی نظامی در صنعا انجام شده است. بر اساس گزارش‌های میدانی ظاهراً حداقل دو پادگان در صنعا هدف بمباران شدید قرار گرفته و آسیب خاصی به مناطق مسکونی نرسیده است.

🔸 چنان‌که می‌دانیم عملیات مأرب به مراحل سرنوشت‌ساز و پایانی خود رسیده و حلقه محاصره شهر بیش از هر زمان دیگری طی یک سال اخیر تنگ شده و هر روز خبر تفاهم انصارالله با یکی از قبایل مأرب رسانه‌ای می‌شود تا در زمان ورود نیروهای انصارالله به شهر، این قبایل مقاومت نکرده و شهر را تحویل انصارالله دهند تا از جنگ شهری جلوگیری شود.

🔸 ائتلاف سعودی که سقوط مأرب را پایان حضور میدانی خود در یمن می‌داند، طبیعی است که هر اقدامی را برای جلوگیری یا به تأخیر انداختن این اتفاق انجام دهد. از آن‌جایی که نزدیک‌ترین مرکز پشتیبانی جبهه مأرب برای نیروهای انصارالله شهر صنعاست لذا ضربه زدن به عقبه این جبهه منطقی‌ترین اقدام توسط ائتلاف سعودی است. بر این مبنا ظاهراً سعودی‌ها به اطلاعاتی دسترسی پیدا کرده بودند که نشان می‌داد بناست از پادگان‌هایی در مناطقی چون النهضه و عطان در صنعا تدارکات قابل ملاحظه‌ای برای جبهه مأرب ارسال شود لذا با حملات یکشنبه به نوعی پیش‌دستی کرده و خواسته‌اند جلوی رسیدن این تدارکات به جبهه‌‎ها را بگیرند.

✅ این‌که آن‌ها تا چه اندازه در تحقق این منظور خود موفق بوده‌اند، مسئله‌ای است که طی روزهای آتی و با مشاهده سرعت پیشروی نیروهای انصارالله در جبهه مأرب می‌توان فهمید، ولی پیشاپیش روشن است چنین اقداماتی بیشتر شبیه دست و پا زدن‌های یک طرف بازنده در جنگ است!

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه