مسأله ایران در دولت بایدن

وال‌استریت‌ژورنال در یادداشتی نوشته است که علی‌رغم وعده‌های خروج از خاورمیانه توسط اوباما، ترامپ و اکنون بایدن، آمریکا هم‌چنان در این منطقه گرفتار است.

♦️ مسأله ایران در دولت بایدن

#گزارش_کوتاه

🔹 وال‌استریت‌ژورنال در یادداشتی نوشته است که علی‌رغم وعده‌های خروج از خاورمیانه توسط اوباما، ترامپ و اکنون بایدن، آمریکا هم‌چنان در این منطقه گرفتار است. نویسنده حمله اخیر آمریکا به گروه‌های مقاومت در مرز عراق و سوریه و همچنین انتشار گزارشی درباره قتل خاشقچی که فاقد محکومیت جدی بن‌سلمان بود را نشانه‌هایی بر این مسأله معرفی می‌کند.

🔸 نویسنده با ادعای کاهش اهمیت اقتصادی خاورمیانه به دلیل تولید نفت آمریکا و گسترش انرژی‌های تجدیدپذیر، نوشته است که آمریکا تمایلی به درگیری زیاد در غرب آسیا نخواهد داشت. به همین دلیل امکان تأثیرگذاری بر رفتار این کشور در منطقه کمتر است.

🔸 به نوشته این یادداشت ایران و عربستان هر یک به شیوه خود به این مسأله پاسخ می‌دهند. دولت سعودی با کاهش محدودیت‌های زنان و روابط گرم‌تر با اسرائیل درصدد جلب نظر آمریکاست. ایران با گسترش گروه‌های شبه‌نظامی متحدش در منطقه و توسعه برنامه هسته‌ای‌اش، درصدد تکمیل جای خالی آمریکاست.

🔸 بایدن می‌خواهد نسبت به این دو دولت، سیاستی متفاوت از اوباما و ترامپ اتخاذ کند. درباره ایران، هم برجام را به فعالیت‌های منطقه‌ای ایران تسری دهد و هم «فشار حداکثری» را کنار بگذارد. درباره عربستان نیز هم فاصله‌اش را با حکام سعودی حفظ کند و هم رضایت آنان نسبت به توافق هسته‌ای را جلب نماید.

✅ به نظر می‌رسد برعکس آن‌چه القا می‌شود، در پرونده برجام اتفاقاً از نظر زمانی این آمریکا است که در مضیقه قرار دارد. زیرا با توجه به گرایش آمریکا به خروج از آسیای غربی در بلندمدت، یا باید شرایط ایران برای احیای برجام را بپذیرد و یا اینکه از مهار برنامه هسته‌ای ایران منصرف شود که در این صورت، منافع غرب و متحدان‌شان به خطر خواهد افتاد.

منبع

(https://www.wsj.com/articles/bidens-iran-problem-11614641638?mod=opinion_lead_pos10)

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه