دفاع تحلیلگر مصری از منطق ایران؛ توپ اکنون در زمین آمریکاست

تحلیلگر سرشناس مصری طی یادداشتی ضمن دفاع از منطق ایران در خصوص برجام نوشت که برای احیای توافق هسته‌ای امضا شده در سال 2015، توپ اکنون در زمین آمریکا است و واشنگتن باید با رفع تحریم‌ها، حسن‌نیت نشان دهد.

«سناء السعید» نویسنده و تحلیلگر مصری در یادداشتی ضمن دفاع از منطق ایران در قبال عهدشکنی دولت آمریکا (دونالد ترامپ) و خروج از توافق جامع و نهایی هسته‌ای وین، نوشت که آمریکا بوده که از این توافق خارج شده لذا باید اکنون حسن‌نیت خود را برای احیای آن، بدون هیچ پیش‌شرطی نشان دهد و اعتمادسازی کند. در غیر این صورت، احیای توافقی که دیگران به آن پایبند نمی‌مانند، چه سودی برای ایران دارد؟

ترجمه این یادداشت که در روزنامه مصری «الوفد» منتشر شد، در ادامه می‌آید:

«ایران در مواضعی که در واکنش به بیرون رفتن دولت ترامپ از توافق هسته‌ای در می ۲۰۱۸ و در پی آن، تشدید تحریم‌ها علیه این کشور اتخاذ کرد، حق داشت. ایران [در واکنش به این اقدام دولت آمریکا]، ابتکار عمل را برای کاهش همکاری خود با آژانس بین المللی انرژی اتمی به کار گرفت و به کار بازرسی‌های ناگهانی از سایت‌های اعلام نشده مشکوک به فعالیت هسته‌ای پایان داد و میزان غنی سازی اورانیوم را به ۲۰ درصد افزایش داد.

امروز بایدن با پیشنهاد اتحادیه اروپا مبنی بر پیوستن به مذاکرات با ایران به منظور احیای توافق هسته‌ای تاریخی که در ژوئیه ۲۰۱۵ میان ایران و گروه ۱+۵ امضا شد، موافقت کرد. آمریکایی‌ها به بازگشت ایران به میز مذاکرات امیدوارند. اما ایران این پیش‌‌شرط را گذاشته است که تحریم‌های خصمانه و ظالمانه اعمال شده، برداشته شود.

برخی نگران این مسأله‌اند که پیشنهاد مذاکرات موجب سوق دادن ایران به سوی آغاز مذاکراتی دیگر شود که از طریق آن مطالبات جدید به عنوان شرایط اذعان انطباق تهران از رهگذر حصول توافقی در خصوص موشک‌های بالستیک طرح شود. امری که ایران آن را رد می‌کند و بر ضرورت رفع تحریم‌های تحمیلی ترامپ که موجب مشکلاتی حقیقی برای مردم این کشور شده، تاکید دارد. لذا رفع این تحریم‌ها موجب خواهد شد که ایران فضایی برای تنفس داشته باشد.

ایران همچنین بر ضرورت بازگشت بدون قید و شرط آمریکا به توافق ۲۰۱۵ که ترامپ از آن بیرون آمده، اصرار می‌ورود. حسن روحانی، [رئیس‌جمهور این کشور] بارها اعلام کرده که سیاست ایران بر این اصل است که اگر آمریکایی‌ها یک گام بردارند، ما نیز یک گام بر می‌داریم. اگر آمریکایی‌ها همه گامها را بردارند ما نیز تمامی گامها را با هم برخواهیم داشت. 

اسرائیل درخواست کرده که در مذاکراتی که اتحادیه اروپا به آن فراخوانده، شرکت کند اما این درخواست مردود است زیرا ایران اساسا با مشارکت هر کشوری غیر از کشورهای امضاکننده توافق سال ۲۰۱۵ در این مذاکرات به ویژه اسرائیل که مخالفت آن با این توافق بر کسی پوشیده نیست و خواستار تداوم استفاده از گزینه نظامی [علیه تهران] است، مخالف است. 

امروز آمریکا باید روش خود را تغییر دهد و به توافق هسته‌ای که از دولت ترامپ از آن خارج شده، بدون هیچ پیش‌شرطی بازگردد. باید ایران را که با عزت تمام و خونسردی رفتار کرد و در مدیریت این منازعه و تعامل با تحریم‌های اقتصادی، فنی و دیپلماتیک تحمیلی آمریکا موفق بود، ستود. تحریم‌هایی که با هدف به زانو درآوردن ایران و پذیرش دیکته‌های آمریکایی – صهیونیستی اعمال شد.

لذا می‌توان گفت که اکنون توپ در زمین آمریکاست. به ویژه که جو بایدن از قصدش برای احیای توافق هسته‌ای خبر داده است. آمریکا باید حسن نیت خود را ثابت کند و به اعتمادسازی و کنار گذاشتن سیاست فشار حداکثری دولت ترامپ علیه ایران روی آورد. قبل از آن‌که از تهران پایبندی به شروطی که به آن متعهد شده بود، را مطالبه کند، باید ابتکار عمل برای رفع تحریم‌ها را به دست گیرد و به تعهدات خود در قبال توافق هسته‌ای و قطعنامه ۲۲۳۱ سال ۲۰۱۶ عمل کند. (قطعنامه‌ای که توافق هسته‌ای امضا شده در ۲۰۱۵ را تایید کرد و با تصویب آن هر شش قطعنامهٔ پیشین که علیه ایران صادر شده و منجر به تحریم‌های وسیع علیه این کشور شده بود ، ملغی شد).

در غیر این صورت، احیای توافقی که دیگران به آن پایبند نیستند، چه سودی دارد؟ ایران زیر بار زانو زدن، سر خم کردن و تسلیم شدن نمی‌رود. با اطمینان می‌گویم که احساس غالب امروز حول محور ایران است و این کشور قطعا در مهار حمله آمریکایی صهیونیستی پیروز خواهد شد و ایالات متحده را که فقط زبان زور را می‌فهمد، وادار خواهد کرد که تحریم‌ها را بردارد.»

 

  • این مطلب، صرفاً جهت اطلاعِ مخاطبان، نخبگان، اساتید، دانشجویان، تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران بازنشر یافته و الزاماً منعکس‌کننده‌ی مواضع و دیدگاه‌های اندیشکده راهبردی تبیین نیست.

منبع: خبرگزاری فارس

ارسال دیدگاه