چرایی حملات انصارالله به بندر نفتی رأس تنوره و جده

عربستان در روزهای اخیر حملاتی علیه انصارالله با هدف نابودی توان نظامی و پشتیبانی این جنبش در جبهه‌ها به ویژه مأرب انجام داد.

♦️ چرایی حملات انصارالله به بندر نفتی رأس تنوره و جده

#تحلیل_کوتاه

🔹 عربستان در روزهای اخیر حملاتی علیه انصارالله با هدف نابودی توان نظامی و پشتیبانی این جنبش در جبهه‌ها به ویژه مأرب انجام داد. انصارالله مدتی قبل طی بیانیه‌ای اعلام کرد در راستای راهبرد بازدارندگی، در صورتی که حملاتی از سوی سعودی علیه زیرساخت‌های یمن صورت گیرد، به‌صورت متقابل و فوری پاسخ خواهد داد.

🔸 بر این اساس زمانی که ریاض اهدافی نظامی را در صنعا برای برهم زدن توازن جبهه مأرب مورد اصابت قرار داد، یگان موشکی و پهپادی انصارالله مجموعه حملاتی را در عمق خاک عربستان انجام داد. در این میان شهرهایی مانند عسیر، جازان و ابها به صورت مستمر مورد هدف قرار گرفته‌اند، ولی این‌بار برای نخستین‌بار شهر ساحلی و مهم «جده» و بندر بزرگ نفتی «رأس تنوره» هدف قرار گرفتند.

🔸 انصارالله با حملاتی که با نام «توازن بازدارندگی» انجام داد یک پیام روشن به سعودی‌ها فرستاد، مبنی بر اینکه اولاً راهبرد توازن و «چشم در مقابل چشم» معتبر و پابرجاست و هیچ تعللی صورت نخواهد گرفت. دوم اینکه انتخاب اهداف جدید نیز حساب‌شده و معنادار بود. شهر بندری جده یکی از مهم‌ترین قطب‌های اقتصادی و تجاری عربستان و راس تنوره نیز بزرگترین بندر نفتی عربستان و محل ذخیره نفت شرکت آرامکو جهت صادرات است.

🔸 معنای این انتخاب، رسیدن به دو هدف است؛ همان‌گونه که ائتلاف سعودی برای ممانعت از رسیدن پشتیبانی به جبهه مأرب اهدافی را در صنعا مورد اصابت قرار داد، انصارالله نیز اهداف اقتصادی و نفتی سعودی را برای ضربه به پشتیبانی سعودی به جنگ یمن هدف قرار می‌دهد. زیرا منابع مالی جنگ‌افروزی و بمباران یمن ازطریق همین منابع نفتی و اقتصادی تامین می‌شود. هدف دوم نیز با توجه به موقعیت و فاصله بندر رأس تنوره از یمن که حدود ۱۴۰۰ کیلومتر است، نشان داد همه کشورهای حاشیه خلیج فارس زیر بُرد موشک‌ها و پهپادهای انصارالله است. این موضوع پیامی روشن برای سایر کشورهای حاشیه خلیج فارس در آغاز ورود به دوران جدید تحولات منطقه است.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه