کارنگی: اختلاف‌افکنی میان چین و روسیه ممکن نیست

اندیشکده کارنگی در یادداشتی نوشته است راهکار ترامپ برای نزدیکی به روسیه، تقلید اشتباه از استراتژی کیسینجر برای فاصله‌گذاری میان پکن و مسکو بوده است. این راهبرد بر مبنای ایده جرج‌کنان در 1947 مبتنی بر مهار شوروی، به اجرا درآمد.

کارنگی: اختلاف‌افکنی میان چین و روسیه ممکن نیست

#گزارش_کوتاه

🔹 اندیشکده کارنگی در یادداشتی نوشته است راهکار ترامپ برای نزدیکی به روسیه، تقلید اشتباه از استراتژی کیسینجر برای فاصله‌گذاری میان پکن و مسکو بوده است. این راهبرد بر مبنای ایده جرج‌کنان در ۱۹۴۷ مبتنی بر مهار شوروی، به اجرا درآمد.

🔸 نویسنده ضرورت اختلاف‌افکنی میان «یک چین در حال ظهور و یک روسیه انتقام‌جو» را نوعی نزدیک‌بینی از سوی مقام‌های دولت ترامپ قلمداد کرده و تعبیر پمپئو مبنی بر بهره‌برداری از نگرانی‌های روسیه نسبت به چین را، نوعی مغالطه خوانده است زیرا:

۱️⃣ اولاً سفر کیسینجر به چین در ۱۹۷۱، معلول اختلافات مرزی چین با روسیه در ۱۹۶۹ بود و نه علت اختلافات.

۲️⃣ ثانیاً هم پکن خواستار روابط بهتر با آمریکا علیه شوروی بود و هم شوروی تمایل به گشایش دیپلماتیک و کاهش تنش در جنگ سرد داشت.

🔸 امروز این دو آمریکا را به دلیل تأکید این کشور بر ارزش‌های دموکراتیک، قدرت برتر نظامی و شبکه اتحادهای غرب در مناطق پیرامونی‌شان، تهدیدی برای حاکمیت خود تلقی می‌کنند. علاوه بر اینکه منابع غنی انرژی روسیه و سیستم تولیدی چین نیز مسیر همکاری‌های اقتصادی را برایشان گشوده است.

🔸 این در حالی است که آمریکا از یک‌سو با تحریم‌ها به اقتصاد روسیه ضربه می‌زند و از سوی دیگر با افزایش سهم خود از بازار گاز اروپا مانع افزایش درآمدهای روسیه شده است. پس عملاً نه‌تنها مشوقی برای ترغیب روسیه به دوری از چین ندارد، بلکه مسکو را بیشتر به چین نزدیک کرده است.

✅ گرچه روسیه و چین دارای اختلافات تمدنی و فرهنگی بوده و برخی مسائل مرزی نیز ممکن است به مجادلاتی دامن بزند، اما مسکو که خود را در معرض هجوم ناتو می‌بیند، همکاری با پکن را در میان‌مدت ضروری‌تر از جدایی از آن قلمداد خواهد کرد.

منبع

(https://carnegie.ru/commentary/83970)

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه