سفر امنیتی‌ دو وزیر اسرائیلی به مصر

اخیراً هیئتی امنیتی از رژیم صهیونیستی به ریاست الی کوهن وزیر اطلاعات و همچنین یوال اشتاینتز وزیر انرژی این رژیم به قاهره سفر کرده‌اند. حال این سوال مطرح است که اهداف این سفرها چیست؟

♦️ سفر امنیتی‌ دو وزیر اسرائیلی به مصر

#تحلیل_کوتاه

🔹 اخیراً هیئتی امنیتی از رژیم صهیونیستی به ریاست الی کوهن وزیر اطلاعات و همچنین یوال اشتاینتز وزیر انرژی این رژیم به قاهره سفر کرده‌اند. حال این سوال مطرح است که اهداف این سفرها چیست؟

🔸 از امضای کمپ دیوید تا به امروز تعاملاتی چند لایه میان مصر و رژیم صهیونیستی از جمله در حوزه امنیتی برقرار بوده و در مقطع کنونی با توجه به نزدیک بودن انتخابات فلسطین، این روابط برای رژیم اسرائیل از اهمیت بیشتری برخوردار است. مقابله با موج اعتراض‌های ساکنان اراضی اشغالی و نیز همکاری برای مقابله با حضور گروه‌های مقاومت و حامیان آن‌ها در انتخابات فلسطین از مهم‌ترین اهداف این سفر ارزیابی می‌شود.

🔸 در آستانه انتخابات رژیم صهیونیستی نیز نتانیاهو به دنبال سفر به چند کشور عربی با هدف به نمایش گذاشتن دستاوردهایش در زمینه عادی‌سازی روابط است. یکی از اهداف این سفر می‌تواند فراهم کردن مقدمات سفر نتانیاهو به قاهره باشد.

🔸 برخی کشورهای عربی و آفریقایی هر چند در حوزه سیاسی روابط آشکاری را با این رژیم آغاز کرده‌اند اما به دلیل شرایط منطقه توان نمایش آشکار روابط امنیتی و نظامی را ندارند لذا مصر حلقه واسطی برای انجام هماهنگی‌ها در این زمینه است.

✅ نکته مهم دیگر نگاه مشترک مصر و رژیم صهیونیستی در مدیترانه است. طرفین به دنبال بهره‌گیری از منابع انرژی دریای مدیترانه بوده و تحولات لیبی و اقدامات ترکیه در آن منطقه را مغایر با منافع خود می‌بینند. بنابراین همکاری در زمینه انرژی و اتخاذ مواضع مشترک در قبال تحولات مدیترانه، لیبی و اقدامات ترکیه از مولفه‌های روابط طرفین است که سفر وزیر انرژی نیز در این راستاست.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه