ضرورت تغییر رویکرد آمریکا در قبال سعودی به اقتضای تغییر جهان

«رابطه آمریکا با عربستان سعودی در وضعیت تلاطم قرار دارد.»

بیزنس اینسایدر در سرمقاله خود نوشت: «حملات مداوم موشکی و هواپیماهای بدون سرنشین حوثی‌ها، از جمله حمله ۷ مارس (۱۷ اسفند) به تأسیسات مهم صادرات نفت عربستان در “راس تنوره”، منجر به آن شده که واشنگتن تعهد “تزلزل‌ناپذیر” خود در قبال دفاع را تکرار کند.

با این وجود در همین زمان، ارزیابی جامعه اطلاعاتی آمریکا از اینکه محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان دستور قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار واشنگتن‌پست را صادر کرده است، بر این صحه می‌گذارد که سامان‌دهی مجدد روابط آمریکا-سعودی تا چه اندازه اضطراری است.

دولت بایدن تلاش کرده راه خود را از بین پاسخ‌گویی بابت قتل یک روزنامه‌نگار و شهروند دائم آمریکا و نیاز به حفظ رابطه سازنده با پادشاهی سعودی، پیدا کند. در مجموع، این رویکرد صحیح است. همان‌طور که رفتار بن‌سلمان از زمان ظهور به عنوان یک شاهزاده گمنام تا بدل شدن به حاکم، ذره ذره نزول پیدا کرد، اینکه آمریکا بخواهد یک‌باره کل رابطه با سعودی را خراب کند هم چندان هوشمندانه نیست.

با این وجود، این‌ها به معنی آن نیست که این رابطه نیازی به تلاش جدی ندارد. آمریکا اغلب طوری روابط خود با عربستان سعودی را مبنا قرار داده که انگار جهان هنوز در قرن بیستم سیر می‌کند.

جو بایدن نیازمند تنظیم مجدد شرایط در سطح سازمانی و خلاصی از پارادایم نفت در ازای امنیت است که نسبت به ۳۰، ۲۰ و حتی ۱۰ سال گذشته، از دوام چندانی برخوردار نیست. ایجاد ممنوعیت سفر برای سعودی‌های مشکل‌ساز، اعمال تحریم‌های مالی بر نهادهای سعودی مشخص و قطع رابطه محمد بن سلمان و بایدن، اقدامات سطحی هستند. آنچه واشنگتن نیاز دارد، یک اصلاح اساسی است.

اینکه آمریکا نفت کمتری از سعودی وارد می‌کند به معنی بی‌اهمیت بودن مخازن نفتی سعودی نیست. اما به این معنی است که الگوی قدیمی نفت در ازای امنیت که برای مدتی طولانی بر روابط دوجانبه چیرگی داشت، در ۲۰۲۱ به اندازه‌ای که طی جنگ سرد مؤثر بود، مناسبت ندارد.

تصمیم ماه گذشته بایدن مبنی بر توقف حمایت نظامی آزاردهنده آمریکا از جنگ تحت رهبری سعودی در یمن، گام بزرگی در مسیر صحیح بود که واشنگتن را از مبارزه هوایی بی‌مهابای ریاض دور نگه داشته و به پادشاه سلمان و پسر مورد علاقه‌اش این پیغام را مخابره می‌کند که ایالات متحده- به ویژه زمانی که اقدامات پادشاهی بخش بزرگی از مشکل است- فرمان‌بردار سعودی نیست.

بایدن این فرصت طلایی را دارد که قرارداد ۷۵ ساله قدیمی که بر رابطه آمریکا-سعودی حکمفرماست را از نو بنویسد، قراردادی که طی آن آمریکا با سعودی مانند هر کشور استبدادی دیگر با سابقه افتضاح حقوق بشری برخورد کند: به این معنی که منتقد آن باشد، اما زمانی که منافع امنیت ملی آمریکا حکم می‌کند، به تجارت با سعودی بپردازد.»

  • این مطلب، صرفاً جهت اطلاعِ مخاطبان، نخبگان، اساتید، دانشجویان، تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران بازنشر یافته و الزاماً منعکس‌کننده‌ی مواضع و دیدگاه‌های اندیشکده راهبردی تبیین نیست.

منبع: خبرگزاری ایسنا

ارسال دیدگاه