تأثیر اروپا بر رابطه آمریکا و عربستان

♦️ تأثیر اروپا بر رابطه آمریکا و عربستان

 

#گزارش_کوتاه

🔹 اندیشکده «شورای روابط خارجی اروپایی» در یادداشتی گزارش منتشرشده از سوی آمریکا درباره قتل خاشقچی را کم‌اثر و بدون زبانی قاطع و شواهدی قطعی علیه بن‌سلمان دانست که بیشتر مصرف داخلی داشت تا نشانه‌ای بر تغییر در سیاست خارجی آمریکا.

🔸 طبق این یادداشت بایدن می‌داند که برای پایان جنگ یمن به همراهی عربستان نیاز دارد و قصد دارد از اشتباه دولت اوباما در پیگیری توافق هسته‌ای با ایران، بدون حمایت بازیگران منطقه جلوگیری کند. راهبرد آمریکا، تغییر رفتار بن‌سلمان است که وی نیز با بهبود رابطه با قطر، آزادی برخی زندانیان سیاسی و تأخیر در اجرای برخی احکام اعدام سعی کرده سیاستش را به مواضع دولت کنونی آمریکا نزدیک کند.

🔸 اروپا در این مسیر می‌تواند در کنار آمریکا، به تغییر رفتار ریاض بیشتر کمک کند. تجربه نشان داده عربستان هر گاه از آمریکا نااُمید شده به افزایش ارتباط با دولت‌های اروپایی روی آورده است. این اتفاق پس از ۱۱ سپتامبر و به میزان کمتری در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما رخ داد و اکنون نیز دوباره تکرار می‌شود.

🔸 نویسنده توصیه می‌کند که اروپایی‌ها از فشار بر روابط آمریکا و عربستان برای دستاوردهای کوتاه‌مدت، محدود و منافع شخصی خودداری کنند و با همکاری دولت بایدن درصدد تغییر سیاست خارجی دوران ترامپ نسبت به ریاض برآیند. فشارهای هم‌زمان و چندجانبه اروپا و آمریکا باید معطوف به اصلاحات داخلی، لغو مجازات اعدام، حقوق زنان و آزادی‌های مذهبی و هم‌چنین تنش‌زدایی در منطقه باشد.

✅ گرچه یادداشت مذکور درصدد توصیه الگوی «مشارکت انتقادی» اروپا با عربستان به‌ویژه در حوزه منطقه‌ای از جمله در ارتباط با احیای برجام است، ولی به نظر می‌رسد رهبران اروپایی به‌سختی بتوانند از وسوسه فروش تسلیحات و سرمایه‌گذاری در عربستان اجتناب کنند. تداوم فروش تسلیحات انگلستان به عربستان در طول جنگ یمن و مواضع اخیر مکرون در حمایت از مشارکت عربستان در برجام، نشانه‌هایی بر این امر است.

منبع

(https://ecfr.eu/article/getting-away-with-murder-how-europeans-can-shape-us-saudi-diplomacy/)

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه