شورای آتلانتیک: پیگیری پرونده‌های منطقه‌ای به موازات احیای برجام

اندیشکده «شورای آتلانتیک» در یادداشتی به دولت‌های اروپایی و آمریکا توصیه کرده مسیر دیپلماسی را در مهار برنامه هسته‌ای ایران بگشایند.

♦️ شورای آتلانتیک: پیگیری پرونده‌های منطقه‌ای به موازات احیای برجام

 

#گزارش_کوتاه

🔹 اندیشکده «شورای آتلانتیک» در یادداشتی به دولت‌های اروپایی و آمریکا توصیه کرده مسیر دیپلماسی را در مهار برنامه هسته‌ای ایران بگشایند. نویسنده با اشاره به سخنان برخی مقامات دولت بایدن مبنی بر اینکه به توافقی «طولانی‌تر و قوی‌تر» از برجام نیاز دارند، آن را مسیری محکوم به شکست می‌داند.

🔸 نویسنده به وزیر خارجه آمریکا یادآوری می‌کند که او خودش در تأیید برجام گفته بود که «نه فقط ایران بلکه چین، روسیه و حتی شرکای اروپایی ما نیز آمادگی مذاکره در موضوعی جز برنامه هسته‌ای را نداشتند». علاوه بر اینکه بنا به گفته کاترین‌ اشتون، مذاکره‌کننده سابق اتحادیه اروپا، کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس نیز تمایلی به تسری برجام به مسائل منطقه‌ای نداشتند.

🔸 در این یادداشت به بایدن توصیه شده که برجام را به همین نحو احیا کند و هرگونه تغییر در برجام فقط باید درمورد موضوع هسته‌ای و در ازای برداشتن تحریم‌های بیشتر باشد. در خصوص موضوعات منطقه‌ای بهتر است آمریکا به تسهیل گفتگو میان ایران و اعضای شورای همکاری خلیج فارس بپردازد. بنا به توصیه نویسنده، پرونده منطقه‌ای می‌بایست به موازات احیای برجام مورد پیگیری قرار بگیرد.

🔸 در ادامه یادداشت آمده است برخی از جنبه‌های مربوط به امنیت ملی آمریکا مانند مسأله عراق می‌تواند به صورت دوجانبه بین تهران و واشنگتن مورد مذاکره قرار گیرد. به‌خصوص که اتحادیه اروپا و طرف‌های اروپایی توافق‌نامه نیز موافق اضافه کردن موضوعات دیگر به توافق هسته‌ای نیستند، اگرچه آنها به دنبال گفتگو در مورد سایر موضوعات هستند.

🔸 نویسنده معتقد است اگر آمریکا به تأخیر در بازگشت به توافق ادامه دهد، خطر نابودی، برجام را تهدید می‌کند. به‌ویژه توصیه می‌کند که پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری ایران، این توافق را احیا کند تا جریان‌های متمایل به مذاکره دست برتری در انتخابات داشته باشند.

✅ به نظر می‌رسد برخی اندیشکده‌های غربی نگران هستند که با فروپاشی برجام، راه مهار سیاست خارجی ایران مسدود شود. در عین حال که این توصیه‌ها از وجود اختلاف‌نظرها در میان نخبگان سیاسی حامی دولت بایدن و حتی تیم سیاست خارجی این دولت حکایت دارد.

منبع

(https://www.atlanticcouncil.org/blogs/iransource/with-iran-nuclear-diplomacy-comes-first/)

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه