آیا عربستان پهپادهای ترکیه را در نبرد مأرب استفاده کرده است؟

تارنمای شبکه «تی‌آر‌تی» ترکیه به بررسی موضوع ورود ترکیه به جنگ یمن از طریق واگذار کردن پهپادهای «بیرق‌دار» این کشور به سعودی و استفاده از آن‌ها در نبرد مأرب پرداخته است.

♦️ آیا عربستان پهپادهای ترکیه را در نبرد مأرب استفاده کرده است؟

 

#گزارش_کوتاه

🔹 تارنمای شبکه «تی‌آر‌تی» ترکیه به بررسی موضوع ورود ترکیه به جنگ یمن از طریق واگذار کردن پهپادهای «بیرق‌دار» این کشور به سعودی و استفاده از آن‌ها در نبرد مأرب پرداخته است.

🔸 در این گزارش آمده که موضوع خرید پهپادهای جنگی از ترکیه به مسئله روز توئیتر در عربستان تبدیل شده است. حساب کاربری «مجتهد» در توئیتر با ۲.۳ میلیون دنبال‌کننده مدعی شده محموله‌ای بزرگ از پهپادهای جنگی ترکیه در پایگاه هوایی طائف به عربستان تحویل داده شده است.

🔸 بنابر این گزارش پیرو ادعای مجتهد مبنی بر خرید پهپادهای جنگی ترکیه توسط عربستان، برخی کاربران معتقدند این اقدام می‌تواند به تغییر در سرنوشت جنگ یمن کمک کند! در همین راستا مجتهد نوشته است: «ناظران این اقدام را تنها تصمیم درستی که ولیعهد سعودی اتخاذ کرده است، می‌دانند».

🔸 تی‌آر‌تی می‌نویسد گرچه هیچ مقام رسمی در عربستان و ترکیه نسبت به این موضوع واکنش نشان نداده و آن را تایید نکرده‌اند ولی مجتهد مدعی شده از این پهپادها در جنگ مأرب در تاریخ ۱۳ مارس علیه «اهداف آزمایشی» استفاده شده است. مجتهد همچنین مدعی شده، آموزش خدمه سعودی برای استفاده از پهپادها آغاز شده و استفاده از آن‌ها علیه اهدافی در مأرب با موفقیت بالایی همراه بوده است.

✅ البته تی‌آر‌تی این مطالب را «ادعاهای بی‌اساس» خوانده که موجی از گمانه‌زنی را در رسانه‌های سعودی به وجود آورده است. چندین رسانه ترکیه‌ای با استناد به گزارش رسانه‌های سعودی، به بحث فروش پهپادها پرداخته‌ و تأکید کردند که قطر ممکن است به عنوان میانجی میان ریاض و آنکارا عمل کند و نقشه راه استراتژیک جدیدی را بین دو کشور تنظیم کند. همچنین رسانه‌های سعودی اقدام عربستان در روی آوردن به ترکیه برای تأمین نیازهای نظامی خود را واکنشی منطقی به رویکرد جدید دولت آمریکا در ایجاد محدودیت‌های تسلیحاتی برای ریاض تفسیر کرده‌اند.

منبع

(https://www.trtworld.com/magazine/is-saudi-pondering-buying-the-turkish-drones-45026)

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه