استراتژی «چرخه دوگانه» و سیاست خارجی چین

راهبرد «چرخه دوگانه» اولین بار در جلسات سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست چین در اواخر 2020 و اوایل 2021 مطرح شد.

♦️ استراتژی «چرخه دوگانه» و سیاست خارجی چین

#تحلیل_کوتاه

🔹 راهبرد «چرخه دوگانه» اولین بار در جلسات سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست چین در اواخر ۲۰۲۰ و اوایل ۲۰۲۱ مطرح شد. رییس‌جمهور چین این استراتژی را چنین معنا کرد که چین باید به چرخه قویِ تقاضا و ابتکار داخلی به‌عنوان موتور اول محرک اقتصادی روی آورد در حالی که بازارها و سرمایه‌گذاران خارجی را به مثابه موتور دوم رشد حفظ کند.

🔸 این راهبرد به عنوان روح اصلی برنامه اقتصادی پنج‌ساله جمهوری خلق چین از ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۵، بر توجه به صنایع و خدمات نوآورانه در کنار تکیه بر بازار مصرف داخلی از جمله در کاهش شکاف درآمدی شهری و روستایی، استوار شده است. در عین حال که در تلاش است با افزایش واردات انرژی، از شوک‌های آتی بازار نفت نیز مصونیت یابد.

🔸 از عوامل تأثیرگذار بر اتخاذ این استراتژی را باید رویکرد خصمانه ترامپ نسبت به چین که در آغاز جنگ تجاری در دولت او دانست. در عین حال که تأثیر کرونا بر بازارهای جهانی به‌ویژه در اروپا و آمریکا نیز عامل مهمی در تثبیت این سیاست بوده است.

🔸 از نتایج احتمالی این سیاست می‌توان به تهاجمی‌تر شدن سیاست خارجی چین در حوزه پیرامونی‌اش به‌ویژه در پرونده‌های هنک‌کنگ، تایوان و دریای چین جنوبی اشاره کرد. چین با کاهش وابستگی تکنولوژیک به خارج طی سال‌های آتی، با اراده بیشتری، تنش‌های ژئوپلتیک با ایالات متحده را مدیریت خواهد کرد.

✅ به نظر می‌رسد دولت بایدن با توجه به مشکلات اقتصادی و اجتماعی داخلی و هم‌چنین تداوم بحران‌های نظامی و امنیتی آمریکا در غرب آسیا، بعید است در کوتاه‌مدت جز از مرحله اتخاد مواضع رادیکال و لفاظی‌های سیاسی و اقدام‌های عمدتاً نمادین مانند ارسال ناو به تنگه تایوان، قدم‌های فراتری بردارد.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه