نگرش اروپا به رقابت امارات و ترکیه

اندیشکده «شورای روابط خارجی اروپایی» در یادداشتی به ارزیابی رقابت دهه اخیر امارات و ترکیه در غرب آسیا پس از قیام‌‎های عربی و ارتباط آن با منافع غرب پرداخته است. به نظر نویسنده نبرد نیابتی این دو در سوریه، لیبی و مصر در حال تغییر نظم ژئوپلیتیک در خاورمیانه و شمال آفریقا است.

♦️ نگرش اروپا به رقابت امارات و ترکیه

 

#گزارش_کوتاه

🔹 اندیشکده «شورای روابط خارجی اروپایی» در یادداشتی به ارزیابی رقابت دهه اخیر امارات و ترکیه در غرب آسیا پس از قیام‌‎های عربی و ارتباط آن با منافع غرب پرداخته است. به نظر نویسنده نبرد نیابتی این دو در سوریه، لیبی و مصر در حال تغییر نظم ژئوپلیتیک در خاورمیانه و شمال آفریقا است. تنش نظامی در سوریه و لیبی به رقابت‌های لابی‌گران آن‌ها در بروکسل و واشنگتن انجامیده است.

🔸 تداوم بحران در سوریه و لیبی، سبب شده دریای مدیترانه محور رقابت آنکارا و ابوظبی شود که برای مرزهای جنوبی اروپا نگران‌کننده است. به ویژه که حمایت از یکی از این دو در منازعات منطقه‌ای، شکاف‌هایی را نیز درون اتحادیه اروپا رقم زده است. سیاست‌های پیشنهادی مقاله به کشورهای اروپایی به این ترتیب است:

۱️⃣ عایق‌بندی روابط اروپا با ترکیه از تنش‌های آنکارا با ابوظبی و تنظیم روابط به طور مستقل از رقابت منطقه‌ای این دو، بر مبنای ائتلاف ناتو.

۲️⃣ پایان نبرد نیابتی طرفین در لیبی حتی با ابزار تحریم تسلیحاتی و وادارسازی آنان به راه‌حل سیاسی تحت نظارت سازمان ملل

۳️⃣ تشویق ترکیه به پیوستن به «مجمع گاز شرق مدیترانه» برای مهار توسعه‌طلبی‌ها و اقدام‌های مستقل آن در حوزه انرژی

۴️⃣ برگزاری یک کنفرانس مدیترانه‌ای با حضور کشورهای این حوزه در خصوص حل مسالمت‌آمیز اختلافات سیاسی، مرزی و انرژی

۵️⃣ جلب همکاری امارات با ناتو به هدف کاهش تنش‌های نظامی‌اش با ترکیه و تعدیل اقدام‌های مستقل نظامی در منطقه

✅ نتیجه منطقی سیاست‌های پیشنهادی، عمدتاً محدودتر شدن امارات در مدیترانه به‌ویژه تلاش برای خروجش از منازعه ترکیه با یونان و قبرس خواهد بود. علاوه بر اینکه نفوذش در لیبی و سوریه نیز کاهش خواهد یافت. اقدام‌هایی که پس از تلاش آمریکا برای پایان جنگ یمن، می‌تواند این کشور را به سوی همراهی بیشتر با رژیم صهیونیستی سوق دهد.

منبع

(https://ecfr.eu/publication/useful-enemies-how-the-turkey-uae-rivalry-is-remaking-the-middle-east/)

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه