موانع احیای برجام

نشریه فارن‌پالیسی در یادداشتی بیان داشته است که پس از استقرار بایدن، دیپلمات‌های انگلیسی، فرانسوی و آلمانی طرحی برای احیای توافق هسته‌ای به دولت آمریکا ارائه دادند که طی آن بایدن دستور اجرایی بازگشت به برجام را صادر برخی تحریم‌های برجامی را لغو کند تا ایران نیز به تدریج به تعهداتش بازگردد.

♦️ موانع احیای برجام

 

#گزارش_کوتاه

🔹 نشریه فارن‌پالیسی در یادداشتی بیان داشته است که پس از استقرار بایدن، دیپلمات‌های انگلیسی، فرانسوی و آلمانی طرحی برای احیای توافق هسته‌ای به دولت آمریکا ارائه دادند که طی آن بایدن دستور اجرایی بازگشت به برجام را صادر برخی تحریم‌های برجامی را لغو کند تا ایران نیز به تدریج به تعهداتش بازگردد. ولی آمریکا نپذیرفت و «با تأخیر و بی‌عملی آینده توافق را به خطر انداخت».

🔸 طبق این مقاله، هم برخی دولت‌های اروپایی و هم چین و روسیه معتقدند آمریکا باید اولین قدم را برای احیای برجام بردارد. زیرا این کشور بود که ابتدا از این توافق خارج شد. ولی امتناع دولت بایدن از اقدام‌های اعتمادزا مانند آزادسازی وجوه نقد ایران یا لغو تحریم کالاهای بشردوستانه در کنار امتناع ایران از مذاکره، فضا را به بن‌بست کشانده است.

🔸 نویسنده معتقد است اروپایی‌ها مخالفت‌های داخلی با برجام در آمریکا را دست‌کم گرفته‌بودند. آن‌ها انتظار داشتند بایدن به سرعت به شعارهای تبلیغاتی خود در این زمینه عمل کند. ولی نومحافظه‌کاران و جمهوری‌خواهان در کنگره از موانع اصلی این امر هستند.

🔸 علاوه بر این، درون حزب دموکرات نیز در این خصوص اختلاف‌نظر وجود دارد. سناتور برنی‌سندرز موافق بازگشت بی‌قیدوشرط به برجام ولی سناتور باب‌مندرز مخالف آن است.

🔸 نهایتاً اینکه رژیم صهیونیستی و برخی دولت‌های عرب متحد آمریکا در غرب آسیا نیز از موانع اصلی احیای برجام هستند و دولت‌های اروپایی درصدد اقناع و گفتگو با آنان در این خصوص برنیامدند.

✅ به نظر می‌رسد این یادداشت با جستجوی موانع بازگشت آمریکا به برجام در خارج از کاخ سفید، از اراده عامدانه تیم سیاست خارجی دولت بایدن در تعلل برای احیای برجام تغافل می‌ورزد. دولت‌مردان بایدن همان هدف ترامپ مبتنی بر تعمیم محدودیت‌ها به برنامه‌های دفاعی و منطقه‌ای را به پیش می‌رانند. با این تفاوت که سعی می‌کنند لحن ظاهراً غیرخصمانه‌تری اتخاذ کنند.

منبع

(https://foreignpolicy.com/2021/03/26/europe-us-biden-iran-nuclear-deal-lift-sanctions/)

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه