سیاست هسته‌ای جدید کره شمالی در قبال آمریکا

بروکینگز در یادداشتی به ارزیابی نوع مواجهه پیونگ‌یانگ با واشنگتن درباره بحران هسته‌ای کره شمالی پرداخته است.

سیاست هسته‌ای جدید کره شمالی در قبال آمریکا

 

#گزارش_کوتاه

🔹 بروکینگز در یادداشتی به ارزیابی نوع مواجهه پیونگ‌یانگ با واشنگتن درباره بحران هسته‌ای کره شمالی پرداخته است. وزیر خارجه کره شمالی اخیراً اظهار داشت تا زمانی که تهدید آمریکا مبنی بر اتحادش با کره جنوبی و حضور نظامیانش در این کشور و هم‌چنین چتر دفاع هسته‌ای‌اش بر سر ژاپن و کره جنوبی وجود دارد، کره شمالی تن به خلع سلاح هسته‌ای نخواهد داد.

🔸 طبق مواضع وی، صرفاً در صورت رفع این تهدیدات، می‌توان طی ۱۰ یا ۲۰ سال آینده، به خلع سلاح فکر کرد و در این بازه زمانی، طرفین بر سر مسائل مرتبط با کنترل تسلیحات هسته‌ای گفتگو کنند. در واقع کره شمالی بر ضرورت حفظ تسلیحات هسته‌ای در طول گفتگوها به عنوان اهرم فشار تأکید دارد.

🔸 تغییر موضوع گفتگو از «خلع سلاح» به «کنترل سلاح» بدان معناست که کاخ سفید باید کره شمالی هسته‌ای را به رسمیت شناخته و صرفاً درصدد مهار یا مسئولیت‌پذیری آن در قبال تسلیحات هسته‌ای‌اش برآید. این در حالی است که تحریم‌ها در کنار کرونا ضربات شدیدی به حیات اقتصادی کره شمالی زده است.

✅ بنابراین آمریکا نه در قبال حذف تسلیحات هسته‌ای کره شمالی بلکه در قبال کاهش آن باید امتیازهای اقتصادی در خصوص رفع تحریم‌ها ارائه کند. این چالشی جدی برای دولت بایدن خواهد بود. اگر بپذیرد، در داخل تحت فشار شدیدتری از سوی هر دو حزب قرار خواهد گرفت و اگر نپذیرد باید با توسعه برنامه هسته‌ای کره شمالی دست‌وپنجه نرم کند.

منبع

(https://www.brookings.edu/blog/order-from-chaos/2021/03/26/north-koreas-new-nuclear-gambit-and-the-fate-of-denuclearization/)

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه