دشواری‌های بازسازی روابط آمریکا و آلمان

اندیشکده بروکینگز با اشاره به تنش‌های آمریکا و آلمان در دوران ترامپ، به‌ویژه درباره هزینه‌های ناتو، به ارزیابی امکان بهبود روابط دوجانبه در دولت بایدن پرداخته است.

♦️ دشواری‌های بازسازی روابط آمریکا و آلمان

 

#گزارش_کوتاه

🔹 اندیشکده بروکینگز با اشاره به تنش‌های آمریکا و آلمان در دوران ترامپ، به‌ویژه درباره هزینه‌های ناتو، به ارزیابی امکان بهبود روابط دوجانبه در دولت بایدن پرداخته است.

🔸 نویسنده به‌نقل از مقام‌های آلمانی بیان می‌کند که عملکرد ترامپ در تنش‌آفرینی میان دو سوی آتلانتیک سبب تقویت ایده «خودمختاری راهبردی» در اتحادیه شده است. به‌ویژه که اروپایی‌ها هم‌چنان نگران بازگشت دوباره ترامپیسم به آمریکا هستند.

🔸 اقدام‌های اعتمادزای بایدن مانند بازگشت به پیمان پاریس و سازمان بهداشت جهانی، اراده بر تمدید استارت جدید و تأکید مجدد بر تعهدات آمریکا در ناتو، با تحسین آلمان مواجه شد. ولی هم‌چنان اختلافات جدی بین طرفین وجود دارد:

۱️⃣ خط لوله گاز «نورد استریم ۲» بین روسیه و آلمان مهم‌ترین مورد اختلافی است که آمریکا تهدید به تحریم شرکت‌های فعال در آن نموده است. اما دولت دموکرات‌مسیحی آلمان به‌طور جدی حامی این پروژه بوده و آن را بیش از ۹۰ درصد به پیش برده است.

۲️⃣ مسأله دیگر روابط تجاری چین و آلمان است. برلین، اتحادیه اروپا را به توافق جامع تجاری با پکن سوق داد در حالی که دولت بایدن با آن مخالف بود. فعالیت نسل پنجم هوآوی در آلمان علی‌رغم مخالفت آمریکا نیز مسأله دیگری است که بر موارد اختلافی درباره چین می‌افزاید.

۳️⃣ سرانجام هزینه‌های ناتو خواهد بود. گرچه بایدن دیپلماتیک‌تر از ترامپ برخورد خواهد کرد ولی احتمالاً با توجه به هدف تمرکز بر چین، از متحدان اروپایی بخواهد که بار بیشتری از بازدارندگی در برابر روسیه را به دوش بکشند.

✅ این اختلافات در حالی در جریان است که انتخابات پارلمانی آلمان نزدیک است و احزابی که از مواضع آمریکا در موضوعات فوق که بار اقتصادی برای آلمان دارند، حمایت کنند، رأی خود را از دست خواهند داد. بنابراین محتمل است که این مواضع اختلافی بر جای خود باقی بماند.

منبع

(https://www.brookings.edu/blog/order-from-chaos/2021/03/25/rebuilding-us-german-relations-harder-than-it-appears/)

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه