گزینه‌های اندیشکده رند برای کنگره آمریکا جهت پیشبرد صلح در یمن

«اندیشکده رند» در گزارش اخیر خود به آخرین وضعیت تحولات یمن پرداخته و با توجه به سیاست جدید آمریکا مبنی بر حل دیپلماتیک بحران یمن توصیه‌هایی به کنگره این کشور داشته تا بتواند از طریق آن‌ها به ایجاد صلح پایدار در این کشور کمک شود.

♦️ گزینه‌های اندیشکده رند برای کنگره آمریکا جهت پیشبرد صلح در یمن

 

#گزارش_کوتاه

🔸 «اندیشکده رند» در گزارش اخیر خود به آخرین وضعیت تحولات یمن پرداخته و با توجه به سیاست جدید آمریکا مبنی بر حل دیپلماتیک بحران یمن توصیه‌هایی به کنگره این کشور داشته تا بتواند از طریق آن‌ها به ایجاد صلح پایدار در این کشور کمک شود.در این گزارش تصریح شده حصول این منظور نیاز به تأمین سریع‌ترین نیازهای یمن دارد، در حالی که برای توسعه نهادهای اقتصادی، سیاسی و امنیتی یمن تلاش می‌شود. سه توصیه این اندیشکده به کنگره این موارد هستند:

۱️⃣ اصلاحات اقتصادی و نهاد‌سازی؛ در کنار کمک‌های بشر‌دوستانه لازم است تا تعهداتی برای حمایت از توسعه اقتصادی انجام شود که می‌تواند کمک شایانی به رفع نواقص اقتصادی کند. کنگره می‌تواند با یک بودجه متوسط مانند صندوق مشارکت فلسطین، وزارت‌خارجه را متعهد کند لااقل سالی ۵۰ میلیون دلار را در یک بازه ۵ ساله برای یمن اختصاص دهد. این بودجه به مثابه یک ابزار قدرتمند برای حمایت از این اصلاحات خواهد بود.

۲️⃣ توانمند‌سازی و سرمایه‌گذاری در ساختارهای دولت محلی؛ تحقیقات این گزارش نشان می‌دهد که ظهور نیروهای انصارالله موجب محرومیت دیگران از حق سیاسی و شکاف‌های سیاسی در جمهوری یمن می‌شود. با این حال یمن سابقه طولانی در زمامداری محلی قوی دارد. لذا یک رویکرد که از برنامه وزرات‌ خارجه برای کمک به دوره انتقال در سوریه الگوبرداری شده، می‌تواند ابزاری قدرتمند برای هدایت نهادهای سیاسی از پایین به بالا باشد.

۳️⃣ تضمین امنیت شهروندان یمنی؛ به‌رغم عدم تمایل واشنگتن مبنی بر ایجاد تعهد برای نیروهای نظامی آمریکایی در این منطقه، ولی می‌توان گزینه‌های دیگری را برای همکاری‌های امنیتی ارائه داد که مبتنی بر امنیت مرزی و دریایی باشد. البته در این میان چالش‌های احتمالی بسیاری جهت تقسیم‌بندی شبه‌ نظامیان و کمک به آن‌ها بر اساس «قانون لیهی» (Leahy Law) پیش خواهد آمد. (قانونی که وزارت‌خارجه و دفاع آمریکا را از کمک به شبه‌ نظامیانی که مرتکب جنایات جنگی و نقض فاحش حقوق انسان‌ها شده‌اند، منع می‌کند). با این حال کنگره می‌تواند مقررات قانونی را برای کمک به ساده‌سازی این روند در نظر بگیرد.

منبع

(https://www.rand.org/blog/2021/03/congressional-options-to-advance-peace-in-yemen.html)

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه