دلیل مخالفت ایران با مشارکت دولت‌های عربی در مذاکرات هسته‌ای

اندیشکده «شورای آتلانتیک» در یادداشتی به بررسی دلایل مخالفت ایران با دولت‌های عربی در مذاکرات هسته‌ای پرداخته است. منظور عربستان و برخی متحدانش به‌ویژه امارات است که مکرون، رییس‌جمهور فرانسه نیز خواستار عضویت‌شان در برجام شده بود.

♦️ دلیل مخالفت ایران با مشارکت دولت‌های عربی در مذاکرات هسته‌ای

 

#گزارش_کوتاه

🔹 اندیشکده «شورای آتلانتیک» در یادداشتی به بررسی دلایل مخالفت ایران با دولت‌های عربی در مذاکرات هسته‌ای پرداخته است. منظور عربستان و برخی متحدانش به‌ویژه امارات است که مکرون، رییس‌جمهور فرانسه نیز خواستار عضویت‌شان در برجام شده بود. این دلایل به شرح زیر است:

۱️⃣ حضور این دولت‌ها در مذاکرات هسته‌ای فضایی فراهم می‌کند که مطالبات زیاده‌خواهانه‌شان در خصوص محدودیت برنامه‌های دفاعی و موشکی ایران مطرح گردد. به بیان دیگر نوعی رسمیت‌بخشی به این ادعاها صورت خواهد پذیرفت.

۲️⃣ عادی‌سازی روابط امارات و بحرین با اسراییل، نگرانی دیگری است که ایران را مجاب می‌کند با حضور این دو دولت در مذاکرات هسته‌ای مخالفت ورزد. زیرا می‌تواند پای مهم‌ترین دشمن منطقه‌ای ایران را به این مذاکرات بگشاید و به نیابت از آن وارد گفتگوها شوند.

۳️⃣ حضور این دولت‌ها در کنار آمریکا و اروپا در مذاکرات هسته‌ای، به‌ویژه با توجه به روابط مساعد دولت‌های عربی با چین و روسیه، فشارها بر سیاست‌های منطقه‌ای ایران را تشدید خواهد کرد و ممکن است طرح شکست‌خورده ناتوی عربی را بار دیگر احیا کند.

✅ سیاست اصولی ایران، مذاکرات منطقه‌ای میان کشورهای منطقه و بدون حضور قدرت‌های بیگانه است. ولی عربستان و برخی دیگر از متحدان عربی آمریکا در غرب آسیا، بدون پشتیبانی و حضور ایالات متحده و دولت‌های اروپایی در مذاکرات، از توان پیشبرد دیپلماتیک اهداف‌شان برخوردار نیستند.

منبع

(https://www.atlanticcouncil.org/blogs/iransource/why-iran-will-not-let-arab-states-join-nuclear-talks/)

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه