تسلط طالبان بر افغانستان؛ تبعات برای پاکستان

با نزدیک‌شدن موعد خروج نیروهای نظامی بیگانه از افغانستان طبق توافق آمریکا با طالبان، نگرانی‌ها نسبت به سیطره این گروه بر افغانستان افزایش یافته است.

♦️ تسلط طالبان بر افغانستان؛ تبعات برای پاکستان

#تحلیل_کوتاه

🔹 با نزدیک‌شدن موعد خروج نیروهای نظامی بیگانه از افغانستان طبق توافق آمریکا با طالبان، نگرانی‌ها نسبت به سیطره این گروه بر افغانستان افزایش یافته است. گرچه این نگرانی عمدتاً در محافل رسانه‌ای و فکری نزدیک به کشورهای غربی مطرح می‌شود ولی حتی پاکستان به عنوان نزدیک‌ترین کشور به طالبان نیز نباید از تبعات تسلط این گروه بر همسایه شمالی، مطمئن باشد.

۱️⃣ نگرش اسلام‌آباد به طالبان، ابزاری است. گاهی با هدف برقراری موازنه با رقبای منطقه‌ای‌اش از آن حمایت کرده و گاهی در راستای اجرای سیاست‌های واشنگتن، آن‌ها را تحت فشار قرار داده است. این نگرش موجب خشم جناح‌هایی در طالبان افغانستان است که مانع شکل‌گیری اتحاد راهبردی با پاکستان می‌شود.

۲️⃣ بازداشت برخی از رهبران طالبان در سال ۲۰۱۰ توسط سازمان امنیت پاکستان و مرگ مشکوک ملاعبیدالله، وزیر دفاع سابق حکومت طالبان در دوران بازداشت، تأثیر منفی بر نگرش بدنه این گروه نسبت به پاکستان داشته است. به‌طوری که محتمل است در صورت شکل‌گیری دوباره حکومت طالبان، برای کسب رضایت پایگاه اجتماعی‌شان، به رقابت با پاکستان دامن بزنند.

۳️⃣ اختلافات مرزی طالبان با پاکستان درباره خط «دیورند» و ادعای طالبان مبنی بر تعلق مناطق پشتون‌نشین این محدوده مرزی به افغانستان، از دیگر مسائلی است که در صورت تسلط طالبان بر افغانستان و با توجه به توان نظامی این گروه، می‌تواند به تشدید منازعات مرزی دو کشور بینجامد.

۴️⃣ تأسیس دوباره حکومت طالبان و احتمال اِعمال تحریم‌های اقتصادی بر افغانستان – چنانچه در دوره پیشین حکومت طالبان چنین شد- می‌تواند مسیر تبادل‌ها و ارتباطات مالی و تجاری پاکستان با آسیای میانه را مختل سازد. علاوه بر اینکه بروز دوباره جنگ داخلی می‌تواند سیل پناه‌جویان افغانستانی به پاکستان را به دنبال داشته و مشکلات اقتصادی این کشور را تشدید کند.

۵️⃣ تسلط طالبان بر افغانستان و تقویت برخی گروه‌های تکفیری متحد آن مانند «القاعده» و «تحریک»، با توجه به جمعیت بالای جذب‌شدگان به وهابیت در پاکستان می‌تواند به گسترش ناامنی و رخدادهای تروریستی و ضدامنیتی در پاکستان بینجامد.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه