بایدن نمی‌تواند ساعت برجام را به عقب بازگرداند

مؤسسه رند در یادداشتی نوشته است که احیای برجام به آسانی میسر نیست، زیرا توافق در شرایط ژئوپلتیکی منعقد شده بود که اکنون دیگر وجود ندارد.

♦️ بایدن نمی‌تواند ساعت برجام را به عقب بازگرداند

 

#گزارش_کوتاه

🔹 مؤسسه رند در یادداشتی نوشته است که احیای برجام به آسانی میسر نیست، زیرا توافق در شرایط ژئوپلتیکی منعقد شده بود که اکنون دیگر وجود ندارد. نویسنده دلایلش را چنین برمی‌شمارد:

۱️⃣ این توافق مسیر دست‌یابی ایران به بمب اتم را بین ۱۰ تا ۱۵ سال می‌بندد. ولی اکنون بخشی از این زمان سپری شده و تداوم این توافق چندان مطلوب نیست. به‌ویژه که اکنون تهران در مسیر توسعه برنامه هسته‌ای‌اش و نقض تعهدات برجامی قرار گرفته و «زمان گریز» را کاهش داده است.

۲️⃣ عدم اطمینان دولت‌ها و شرکت‌های خصوصی خارجی به دلیل تجربه ترامپ و احتمال تمدید دوباره تحریم‌ها علیه ایران سبب می‌شود حتی با احیای برجام و رفع تحریم‌ها نیز رشد اقتصادی ایران به قبل از آن بازنگردد و این منافع اقتصادی برجام و مقبولیت آن را نزد ایرانیان کاهش داده است.

۳️⃣ عادی‌سازی روابط اسرائیل با کشورهای عربی به شکل‌گیری ائتلافی از بازیگران منطقه‌ای مخالف برجام انجامیده که دولت بایدن نباید آن را نادیده بگیرد. به‌ویژه که ممکن است به شکاف میان آمریکا و متحدانش و اقدام‌های مستقل آنان علیه برجام، بدون هماهنگی با واشنگتن منجر شود.

۴️⃣ ایران و مهار برنامه هسته‌ای‌اش دیگر اولویت آمریکا نیست. در داخل، کرونا و نژادپرستی و در خارج، تغییرات آب‌وهوایی و مهار چین مهم‌ترین اولویت‌های آمریکا هستند. کاهش نسبی جایگاه مسئله ایران در سیاست‌های آمریکا می‌تواند اثرات مخربی برای توافق هسته‌ای داشته باشد.

✅ به نظر می‌رسد این دیدگاه‌ها متعلق به جریانی در سیاست خارجی دولت آمریکا است که گمان می‌کنند فشارهای چندجانبه می‌توانند ایران را به پذیرش توافقی جدید وادار سازند. تعلّل آمریکا در بازگشت به برجام، از همین نگرش برمی‌خیزد.

منبع

(https://www.rand.org/blog/2021/03/why-biden-cant-turn-back-the-clock-on-the-iran-nuclear.html?utm_campaign=&utm_content=1614699496&utm_medium=rand_social&utm_source=twitter)

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه