نتانیاهو و ماموریت تشکیل کابینه

با کسب اکثریت توصیه‌ها نتانیاهو از امروز مامور به تشکیل کابینه جدید رژیم صهیونیستی شده و 28 روز برای انجام این کار فرصت دارد. در این خصوص چند نکته مطرح است.

♦️ نتانیاهو و ماموریت تشکیل کابینه

#تحلیل_کوتاه

🔹 با کسب اکثریت توصیه‌ها نتانیاهو از امروز مامور به تشکیل کابینه جدید رژیم صهیونیستی شده و ۲۸ روز برای انجام این کار فرصت دارد. در این خصوص چند نکته مطرح است.

🔸 اگر چه نتانیاهو با کسب حمایت ۵۲ نماینده کنست در بازی توصیه‌ها لاپید را پشت سر گذاشت و ماموریت تشکیل کابینه به او واگذار شده است اما این تعداد کرسی برای تشکیل کابینه کافی نیست و او به ۹ کرسی دیگر نیاز دارد.

🔸 نتانیاهو در تلاش بوده است که این میزان کرسی را از سه حزب یمینا(۷کرسی)، امید نو(۶کرسی) و حزب عربی رعام(۴کرسی) کسب کند؛ بدین منظور او باید حمایت دو حزب از سه مذکور را کسب کند. اما چند چالش در این راستا پیش روی نتانیاهوست.

🔸 رهبر حزب صهیونیست‌های مذهبی از متحدان نتانیاهو اعلام کرده است که در ائتلافی که به پشتوانه حزب عربی رعام شکل گرفته باشد شرکت نخواهد نکرد؛ گیدئون ساعر رهبر حزب امید نو هیچ انعطافی از خود برای ائتلاف با نتانیاهو نشان نداده است و به نظر می‌رسد مصمم است که نتانیاهو را از کرسی قدرت پایین بکشد و نفتالی بنت رهبر حزب یمینا نیز پیشنهادات جذابتری از سوی جناح مقابل دارد و علی رغم تعداد کرسی کمتر لاپید موافقت کرده است که او می‌تواند در یک مکانیزم چرخشی در دوره اول نخست‌وزیر باشد.

🔸 بنابراین به نظر می‌رسد تنها راه ممکن برای نتانیاهو راضی کردن اسموتریچ رهبر حزب صهیونیست‌های مذهبی به مشارکت رعام در ائتلاف و همچنین دادن امتیازات بزرگ به نفتالی بنت است.

✅ اگر نتانیاهو از پس این مرحله دشوار بر نیاید به احتمال زیاد انتخاب شخص بعدی برای بر عهده گرفتن ماموریت تشکیل کابینه به کنست واگذار می‌شود که باز به نظر نمی‌رسد شخصی بتواند حمایت ۶۱ کرسی لازم را بدست آورد؛ اما نفتالی بنت رهبر یمینا به توجه به مذاکراتش با لاپید حساب ویژه‌ای روی این گزینه باز کرده است.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه