اندیشکده غربی: با دیپلماسی مانع حمله به آمریکایی‌ها در عراق شوید

اندیشکده «شورای روابط خارجی اروپایی» در یادداشتی با اشاره به حمله ماه گذشته آمریکا به بوکمال نوشته است که دیپلماسی با ایران، مسیر بهتری برای جلوگیری از حملات گروه‌های مقاومت به نیروهای آمریکایی است،

♦️ اندیشکده غربی: با دیپلماسی مانع حمله به آمریکایی‌ها در عراق شوید

 

#گزارش_کوتاه

🔹 اندیشکده «شورای روابط خارجی اروپایی» در یادداشتی با اشاره به حمله ماه گذشته آمریکا به بوکمال نوشته است که دیپلماسی با ایران، مسیر بهتری برای جلوگیری از حملات گروه‌های مقاومت به نیروهای آمریکایی است، در حالی که تداوم حملات نظامی در محیط تنش‌زای خاورمیانه به‌ویژه خلیج فارس می‌تواند خطرناک باشد. هر حمله‌ای فقط چرخه خشونت را تقویت و چشم‌انداز دیپلماسی را تضعیف می‌کند.

🔸 طبق این یادداشت، بایدن برخلاف شعارهایش هم‌چنان در حال تدوام کارزار «فشار حداکثری» علیه ایران است. امری که ممکن است ناشی از فشار کنگره باشد، ولی در هر حال سبب شده است ایران از تغییر سیاست آمریکا نااُمید شده و دیگر از حملات گروه‌های مقاومت به آمریکایی‌ها ممانعت به عمل نیاورد.

🔸 بایدن به جای تداوم اصرار به بازگشت کامل ایران یا برداشتن اولین قدم به سوی انطباق با توافق، پیش از این که آمریکا از آن پیروی کند، باید فوراً گام های جدی اعتمادسازی برای احیای توافق را به عنوان بخشی از یک روند هماهنگ آغاز کند.

🔸 به نوشته نویسنده یادداشت، کشورهای اروپایی نیز به عنوان اعضای ناتو و «ائتلاف ضد داعش» باید به هدایت روند مذاکرات هسته‌ای با ایران کمک کنند و به هر دو دولت آمریکا و ایران فشار بیاورند تا تعهدات‌شان را همزمان اجرا کنند. بدین ترتیب مسیر تنش‌زدایی منطقه‌ای نیز هموار شده و امنیت نیروهای اروپایی در عراق نیز بیشتر حفظ می‌شود.

🔸 تماس با بازیگران سیاسی و امنیتی عراق، کنترل تنش در تنگه هرمز، جلب همکاری عمان، کویت و امارات و پیشبرد برنامه سازمان ملل در یمن از جمله راهکارهای پیشنهادی این یادداشت است.

✅ به نظر می‌رسد پایداری گروه‌های مقاومت بر پاسخ‌گویی به حملات آمریکا در تغییر محاسبات برخی دولت‌های غربی موثر واقع شود. زیرا دولت‌مردان آمریکایی گمان می‌کردند حمله به بوکمال، خطوط قرمز آمریکا را به روشنی ترسیم کرده و بازدارندگی را افزایش می‌دهد ولی حمله متقابل به عین‌الاسد نشان داد که این رویکرد فاقد کارآیی است.

منبع

 

(https://ecfr.eu/article/force-of-habit-why-the-us-risks-being-sucked-into-a-military-showdown-with-iran/)

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه