راهبرد مهار ایران به روایت نشنال اینترست

دنیس‌ راس از مقامات سابق آمریکا در امور غرب آسیا در یادداشت چندی پیش خود در نشنال اینترست نوشته است که نباید به رهبران ایران اجازه داد گمان کنند که سیاست تهاجمی‌شان کاربرد خواهد داشت.

♦️ راهبرد مهار ایران به روایت نشنال اینترست

 

#گزارش_کوتاه

🔹 دنیس‌ راس از مقامات سابق آمریکا در امور غرب آسیا در یادداشت چندی پیش خود در نشنال اینترست نوشته است که نباید به رهبران ایران اجازه داد گمان کنند که سیاست تهاجمی‌شان کاربرد خواهد داشت. به نظر او، مسئولان ایران از نگرانی آمریکا مبنی بر درگیری با ایران سوءاستفاده کرده و رویکرد تهاجمی کنترل‌شده‌ای در برنامه هسته‌ای، حمله گروه‌های مقاومت به آمریکایی‌ها، حملات یمن به عربستان و تنش در خلیج فارس در پیش گرفته است.

🔸 او به دولت بایدن توصیه می‌کند در عین دیپلماسی هسته‌ای، از فشار بر ایران در دیگر پرونده‌ها اجتناب نکند. در این راستا اولاً اعلام نماید که تمامی گزینه‌ها حتی زور نظامی برای جلوگیری از دست‌یابی ایران به سلاح هسته‌ای روی میز است و ثانیاً تا پیش از اجرای تعهدات برجامی، تحریمی مرتفع نخواهد شد.

🔸 در خصوص عراق نیز با هماهنگی و جلب همراهی رییس‌جمهور و نخست‌وزیر، حملات به گروه‌های نزدیک به ایران ادامه یابد و با تأسی از اسرائیل، از برعهده‌گرفتن مسئولیت حملات خودداری شود. ایران پیام را دریافت خواهد کرد و متوجه می‌شود که نباید با آتش بازی کند.

🔸 به نوشته راس با آغاز مذاکرات برجامی نیز دولت بایدن باید با اقدام‌های زیر به ایران پیغام دهد که از مقابله با اقدامات و فعالیت‌های مستقیم یا نیابتی‌اش خودداری نخواهد کرد:

۱️⃣ حمایت از ارتش عراق و جلب کمک مالی عربستان و امارات برای دولت عراق

۲️⃣ جنگ روانی علیه افکار عمومی ایران در موضوع کمک‌های ایران به سوریه

۳️⃣ حملات نظامی به کاروان‌های انتقال تسلیحات به حزب‌الله و دیگر گروه‌ها در سوریه

۴️⃣ انتقال شبکه دفاع موشکی اسرائیل به کشورهای عربی برای دفاع در برابر موشک‌های بالستیک ایران

۵️⃣ کمک به سعودی برای دفاع در برابر موشک‌های کروز و پهپادهای یمنی

۶️⃣ ترویج فعالانه روند عادی‌سازی روابط کشورهای عربی و اسرائیل و ایجاد ائتلافی قوی‌تر علیه ایران

۷️⃣ تسهیل برنامه‌ریزی مشترک بین اسرائیل و کشورهای عربی علیه گروه‌های مقاومت

✅ به نظر می‌رسد تجربه همراهی عمده دولت‌ها و شرکت‌های خارجی با تحریم‌های یک‌جانبه دوران ترامپ، نخبگان آمریکایی را به این نتیجه رسانده که تحریم‌ها اهرم فشاری است که همواره قابلیت اِعمال دارد. علاوه بر آن‌که توصیه‌های دنیس راس در خصوص منطقه در راستای جلب حمایت و اطمینان متحدان آمریکا به سیاست برجامی دولت بایدن است.

منبع

(https://nationalinterest.org/feature/how-biden-can-overcome-iran%E2%80%99s-maximum-pressure-179993?page=0%2C1)

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه