نشست وین، گامی رو به جلو یا توقف در مسیر؟

دیروز سه‌شنبه نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور اعضای توافق هسته‌ای در وین برگزار شد.

♦️ نشست وین، گامی رو به جلو یا توقف در مسیر؟

#تحلیل_کوتاه

🔹 دیروز سه‌شنبه نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور اعضای توافق هسته‌ای در وین برگزار شد. در عین حال که این بار تیم مذاکره‌کننده آمریکا نیز با حضور رابرت‌مالی و ریچاردنفیو در این شهر حضور داشت تا نظرات آمریکا به‌واسطه نماینده اتحادیه اروپا منتقل شود.

🔹 طی این نشست دو کارگروه کارشناسی توسط اعضای برجام در خصوص چگونگی رفع تحریم‌های آمریکا و اجرای تعهدات ایران تشکیل شد ولی هم‌چنان اختلافات در سه حوزه پابرجاست:

۱️⃣ رابرت‌مالی تصریح کرد که آمریکا در پی توافقی طولانی‌تر است، حال آن‌که ایران بارها اعلام کرده درباره مفاد برجام مذاکره‌ای نخواهد کرد و صرفاً به همین توافق عمل می‌کند.

۲️⃣ از منظر روشی آمریکا هم‌چنان از تاکتیک اجرای تعهدات گام‌به‌گام طرفین سخن می‌گوید، ولی ایران خواستار رفع کامل تحریم‌ها در یک گام و سپس بازگشت ایران به برجام پس از راستی‌آزمایی اقدام آمریکاست.

۳️⃣ حتی به فرض پذیرش راه‌حل گام‌به‌گام، به گزارش رسانه‌ها آمریکا خواستار لغو غنی‌سازی ۲۰ درصد در ازای آزادسازی وجوه بلوکه‌شده ایران در خارج از کشور است که از منظر طرف ایرانی، به‌هیچ‌وجه متوازن نیست.

🔸 همان‌گونه که نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی پس از پایان نشست ابراز کرد: «احیای برجام ممکن ولی زمان‌بر است». با این وجود ویژگی مهم این نشست را می‌توان آغاز نقش‌آفرینی آمریکا با میانجی‌گری اروپا دانست.

🔸 به نظر می‌رسد نتایج آتی نشست‌های کارشناسی اعضای برجام و موضع این کشورها به‌ویژه چین و روسیه در همراهی یا عدم همراهی با روش گام‌به‌گام در ادامه فرآیند احیای توافق هسته‌ای مؤثر باشد.

✅ نکته دیگر اینکه ایران می‌تواند در طول مذاکرات، برای افزایش قدرت چانه‌زنی‌اش، سطح غنی‌سازی را به بیش از ۲۰ درصد افزایش و کیفیت ماشین‌های غنی‌سازی را نیز به سانتریفیوژهای نسل جدید، ارتقا دهد تا این پیام به آمریکا ارسال گردد که صرف بازگشت به تعهدات برجامی کافی نیست و همه تحریم‌های پس از خروج آمریکا از توافق باید رفع شوند.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه