آمران و عاملان حمله به کشتی ساویز و انگیزه و اهداف آن‌ها

شامگاه سه شنبه برخی رسانه‌ها با محوریت «العربیه» سعودی خبر اصابت یک کشتی ایرانی در دریای سرخ را منتشر کردند. در توضیح خبر هم به صورت تلویحی رژیم صهیونیستی را عامل این حمله معرفی نمودند.

♦️ آمران و عاملان حمله به کشتی ساویز و انگیزه و اهداف آن‌ها

#تحلیل_کوتاه

🔹 شامگاه سه شنبه برخی رسانه‌ها با محوریت «العربیه» سعودی خبر اصابت یک کشتی ایرانی در دریای سرخ را منتشر کردند. در توضیح خبر هم به صورت تلویحی رژیم صهیونیستی را عامل این حمله معرفی نمودند.

🔹 درباره کیفیت سانحه رخ داده نیز دو روایت مطرح شد. اول این‌که کشتی مورد اصابت یک موشک قرار گرفته و روایت دوم این که کشتی توسط مین‌های مغناطیسی چسبنده به بدنه مورد اصابت قرار گرفته است. العربیه با تایید روایت دوم تکاوران دریایی اسرائیل را عامل انتقال مین‌ها معرفی کرد. البته اصل روایت اصابت توسط مین از سوی خبرگزاری تسنیم نیز مورد تأیید قرار گرفت.

🔸 اما درباره عاملان و آمران احتمالی این سانحه به نظر می‌رسد همانطور که برخی رسانه‌ها نیز مطرح کردند، رژیم‌صهیونیستی محتمل‌ترین گزینه است. این رژیم در هفته‌های اخیر لااقل در حمله به دو کشتی تجاری ایرانی دست داشته و با درز اطلاعاتی هدفمند و انتشار یک گزارش در یک روزنامه معتبر آمریکایی مدعی شد در یک سال اخیر به چندین کشتی تجاری و نفتکش ایرانی در دریای سرخ و مدیترانه حمله کرده است. بر این اساس کاملاً محتمل است این بار نیز رژیم‌صهیونیستی در این حمله دست داشته است.

🔸 درباره انگیزه این رژیم از این اقدام نیز به نظر می‌رسد، هدف تحت‌الشعاع قرار دادن مذاکرات ایران و ۱+۵ در وین است که دقیقاً روز حادثه اولین دور از گفتگوهای آن برگزار شد. مقامات صهیونیستی چند بار به صورت علنی درباره احیای مجدد برجام هشدار داده و تهدید کرده بودند در صورت احیای برجام ممکن است دست به هر اقدامی بزنند. بر این اساس می‌شود این گونه برداشت کرد که حمله به ساویز به مثابه هشداری به طرف های غربی و ایران است که تهدید این رژیم را جدی بگیرند.

🔸 در کنار این هدف اصلی، می‌توان اهداف فرعی از قبیل اثرگذاری بر روی فضای سیاسی داخلی رژیم‌صهیونیستی به منظور کسب کرسی نخست وزیری توسط نتانیاهو را نیز جز احتمالات در نظر گرفت.

✅ جدای از همه این مسائل و احتمالات اگر در نهایت روشن شود که رژیم‌صهیونیستی پشت این ماجرا بوده، سران این رژیم خود و منطقه را وارد بازی خطرناکی نموده‌اند که انتهای مبهم و نامعلومی خواهد داشت.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه