نشنال اینترست: آیا اسرائیل می‌تواند حضور ایران در سوریه را ریشه‌کن کند؟

نشنال‌اینترست در یادداشتی به بررسی این مسأله پرداخته که دلیل عدم کارآیی حملات هوایی رژیم صهیونیستی در خارج‌کردن ایران از سوریه چیست. نویسنده بیان می‌کند در آستانه پایان جنگ داخلی با پیروزی دولت دمشق «اسرائیلی‌ها ممکن است در نهایت مجبور شوند نفوذ ایران را در سوریه به عنوان یک واقعیت بپذیرند».

♦️ نشنال اینترست: آیا اسرائیل می‌تواند حضور ایران در سوریه را ریشه‌کن کند؟

 

#گزارش_کوتاه

🔹 نشنال‌اینترست در یادداشتی به بررسی این مسأله پرداخته که دلیل عدم کارآیی حملات هوایی رژیم صهیونیستی در خارج‌کردن ایران از سوریه چیست. نویسنده بیان می‌کند در آستانه پایان جنگ داخلی با پیروزی دولت دمشق «اسرائیلی‌ها ممکن است در نهایت مجبور شوند نفوذ ایران را در سوریه به عنوان یک واقعیت بپذیرند».

🔸 در این یادداشت بیان شده که رژیم صهیونیستی با راهبرد «چمن‌زنی» درصدد حذف نیروها و تجهیزات وابسته به ایران در سوریه بوده است. زیرا همان‌گونه که برای ایران حذف دولت اسد غیرقابل‌قبول بود، برای این رژیم نیز محاصره توسط ایران در مرزهای شمالی‌اش قابل‌قبول نیست.

🔸 به ادعای نویسنده این حملات که با حمایت آمریکا رخ می‌دهد، اخیراً از انبار تسلیحات و پادگان‌ها به مناطق مسکونی که نیروهای وابسته به ایران در آن سکونت دارند نیز تسری یافته است. در عین حال که قصد دارد با مین‌های دریایی، نفت‌کش‌های ایران را نیز در مسیر انتقال به سوریه هدف قرار دهد. با این وجود:

۱️⃣ این حملات تأثیری در جهت تضعیف توان عملیاتی ایران در سوریه نداشته است. زیرا حضور ایران بیش از حد تصور گسترش یافته است.

۲️⃣ هر میزان که حملات اسرائیل شدیدتر شود، انگیزه ایران برای حضور در سوریه نیز قوی‌تر خواهد شد.

۳️⃣ قانون سزار و تحریم‌های گسترده غرب علیه دمشق، نفوذ اقتصادی تهران در سوریه را افزایش خواهد داد.

۴️⃣ نیروهایی مانند فاطمیون، زینبیون، کتائب و عصائب با انگیزه‌های ایدئولوژیک و با کمترین هزینه سیاسی و اقتصادی برای ایران مبارزه می‌کنند.

✅ با تثبیت نفوذ ایران در سوریه، به نظر می‌رسد که رژیم صهیونیستی فاقد یک استراتژی مناسب برای مقابله با نظم پس از جنگ در سوریه باشد. به‌ویژه که در صورت بهبود شرایط اقتصادی، ایران با دست بازتری در پروژه‌های سازندگی در سوریه ورود خواهد کرد.

منبع

 

(https://nationalinterest.org/blog/buzz/can-israel-uproot-iran%E2%80%99s-presence-syria-181493)

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه