روابط روسیه با گروه‌های مقاومت

موسسه خاورمیانه در یادداشتی به بهانه گفتگوی چندی پیش مقام‌های حزب‌الله لبنان با روسیه درباره بحران سوریه، به بررسی روابط مسکو با محور مقاومت پرداخته است.

♦️ روابط روسیه با گروه‌های مقاومت

 

#گزارش_کوتاه

🔹 موسسه خاورمیانه در یادداشتی به بهانه گفتگوی چندی پیش مقام‌های حزب‌الله لبنان با روسیه درباره بحران سوریه، به بررسی روابط مسکو با محور مقاومت پرداخته است. رابطه با حشد شعبی درباره مسائل امنیتی عراق و مذاکره با انصارالله برای پایان جنگ یمن از دیگر ابعاد این روابط است که یادداشت مورد اشاره به آن پرداخته است:

۱️⃣ همکاری روسیه با حشد شعبی از سال ۲۰۱۶ و دیدار فیاض رهبر این گروه با پاتروشف، دبیر شورای امنیت روسیه آغاز شد و در همکاری‌ها پیرامون حفظ امنیت مرزهای سوریه و عراق، متبلور گردید. پس از آن حشد برای دریافت سامانه S400 برای دفاع در برابر حملات هوایی اسرائیل به عراق، وارد مذاکره شد.

۲️⃣ حمایت از حضور حزب‌الله در نبرد سوریه و زمینه‌چینی مشارکت شرکت‌های گازی روسیه در اقتصاد لبنان با حمایت ائتلاف ۸ مارس در پارلمان این کشور، از جنبه‌های همکاری این گروه با مسکو می‌باشد. علاوه بر این، حزب‌الله این رابطه را به عنوان پل ورود به کشورهای ضدغربی در سراسر جهان می‌داند.

۳️⃣ روابط روسیه با انصارالله نسبت به حشد شعبی یا حزب‌الله محدودتر است. مسکو از تأیید قطعنامه تحریمی ۲۲۱۶ علیه این گروه پرهیز کرد ولی آن را وتو نکرد. در عین حال از روابط تجاری و دیپلماتیک با آن‌ها نیز خودداری کرده است، ولی از گفتگو با آنان در راستای یک راه‌حل صلح درون‌یمنی استقبال کرده است.

✅ حمایت مسکو از گروه‌های مقاومت، موضع منطقه‌ای ایران در غرب آسیا را تقویت خواهد کرد. در عین حال که باید توجه نمود الگوی این روابط و انگیزه‌های آن متفاوت از نوع مواجهه جمهوری اسلامی ایران با محور مقاومت است.

منبع

(http://mei.edu/publications/russias-growing-ties-iran-aligned-militia-groups)

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه