توافق ایران و چین؛ بی‌اهمیت یا تغییردهنده بازی؟

تارنمای «ریسپانسیبل‌استیت‌کرافت» در یادداشتی به قلم شیرین‌هانتر به ارزیابی توافق راهبردی تهران و پکن پرداخته است. به نوشته هانتر در حالی که توافق هنوز نهایی نشده ولی موقعیت منطقه‌ای ایران را بهبود بخشیده است که نمونه آن در اشتیاق هند به گسترش روابط تجاری با ایران مشاهده می‌شود.

♦️ توافق ایران و چین؛ بی‌اهمیت یا تغییردهنده بازی؟

 

#گزارش_کوتاه

🔹 تارنمای «ریسپانسیبل‌استیت‌کرافت» در یادداشتی به قلم شیرین‌هانتر به ارزیابی توافق راهبردی تهران و پکن پرداخته است. به نوشته هانتر در حالی که توافق هنوز نهایی نشده ولی موقعیت منطقه‌ای ایران را بهبود بخشیده است که نمونه آن در اشتیاق هند به گسترش روابط تجاری با ایران مشاهده می‌شود.

🔸 نزدیکی ایران به چین، سبب خواهد شد تا پاکستان و افغانستان نیز وادار شوند هم به دلیل رشد اقتصادی تهران و هم به دلیل نگرانی از واکنش پکن؛ نگرش دوستانه‌تر و مسالمت‌جویانه‌تری نسبت به اختلافات خود با تهران اتخاذ کنند.

🔸 در سطح بین‌المللی نیز با افزایش تنش‌ها بین چین و غرب، روابط نزدیکتر چین و ایران ممکن است کشورهای اروپایی و احتمالاً حتی واشنگتن را وادار کند تا سیاست‌های خود را در قبال تهران تعدیل کنند و دولت بایدن در بازگشت به برجام تعجیل نماید.

🔸 نویسنده معتقد است تا زمانی که چین به تعدیل رویکرد آمریکا در دولت جدید امیدوار بود، نسبت به امضای توافق‌نامه با ایران احتیاط می‌کرد، ولی با تشدید تنش‌ها تصمیم گرفت به آمریکا نشان دهد که می‌تواند رقیبی مهم برای آن در غرب آسیا باشد.

🔸 بازار بزرگ بالقوه ایران و موقعیت استراتژیک منحصر به فرد آن در خلیج فارس و قفقاز جنوبی، و همچنین مرزهای آن با افغانستان، آسیای میانه و شبه قاره هند از طریق پاکستان، ترکیبی از همه آن چیزی است که چین نیاز دارد.

✅ به نظر می‌رسد گسترش روابط ایران با چین، دولت‌های غربی و متحدان منطقه‌ای آنان را وادار نماید تا با نگرشی سازنده‌تر به موارد اختلافی‌شان با تهران بنگرند و سعی نمایند بازی با حاصل جمع غیرصفر را در این موضوعات در دستور کار قرار بدهند.

منبع

(https://responsiblestatecraft.org/2021/04/05/the-iran-china-agreement-inconsequential-or-a-game-changer/)

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه