توافق ایران و چین؛ دستاورد پکن در خلیج فارس

اندیشکده «مطالعات راهبردی و بین‌المللی» در یادداشتی به بررسی نتایج توافق راهبردی ایران و چین پرداخته است. گرچه مفاد توافق نهایی نشده ولی نویسنده به نقل از نیویورک‌تایمز از سرمایه‌گذاری چین در ساخت فرودگاه، راه‌آهن و مترو، تأسیسات نفت‌وگاز و مناطق آزاد تجاری در ماکو، آبادان و جزیره قشم خبر می‌دهد.

♦️ توافق ایران و چین؛ دستاورد پکن در خلیج فارس

 

#گزارش_کوتاه

🔹 اندیشکده «مطالعات راهبردی و بین‌المللی» در یادداشتی به بررسی نتایج توافق راهبردی ایران و چین پرداخته است. گرچه مفاد توافق نهایی نشده ولی نویسنده به نقل از نیویورک‌تایمز از سرمایه‌گذاری چین در ساخت فرودگاه، راه‌آهن و مترو، تأسیسات نفت‌وگاز و مناطق آزاد تجاری در ماکو، آبادان و جزیره قشم خبر می‌دهد.

🔸 طبق این یادداشت، این توافق گرچه صرفاً اقتصادی است، ولی در آینده می‌تواند هژمونی نظامی آمریکا در غرب آسیا را به چالش بکشد. به اشتراک‌گذاری اطلاعات، مانورهای نظامی مشترک، فروش تسلیحات چینی به ایران و دسترسی چین به بنادر ایران از مؤلفه‌های این چالش برای حضور نظامی آمریکا در منطقه است.

🔸 نویسنده در تلاش است تا احتمال افزایش حضور نظامی چین در خلیج فارس، گسترش فعالیت‌هایش در عراق و تقویت پیوندهایش با روسیه در بحران سوریه را تضعیف موقعیت آمریکا و به‌ تبع آن، نوعی هشدار به متحدان آمریکا به‌ویژه کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، قلمداد نماید.

🔸 در این مقاله آمده که هر چه آمریکا به سمت محدودسازی چین در مناطق آسیای شرقی تمرکز بیشتری کند، چین سطح رقابت را به جغرافیای دورتری منتقل خواهد کرد تا سطح بازی را از یک رقابت منطقه‌ای به یک جدال جهانی تغییر دهد.

✅ به نظر می‌رسد نخبگان تصمیم‌ساز در آمریکا نگران هستند که چین به دلیل روابط مساعد با عموم بازیگران منطقه‌ای غرب آسیا، بدون کمترین چالشی بتواند در آینده جایگزین آمریکا در این منطقه شود و حوزه‌های نفوذ آن را کسب کند.

منبع

(https://www.csis.org/analysis/china-and-iran-major-chinese-gain-white-area-warfare-gulf)

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه