چرخه دوگانه؛ شوک چین به غرب

اندیشکده «شورای روابط خارجی اروپایی» در یادداشتی درباره راهبرد چرخه دوگانه چین ابراز داشته که استراتژی جدید این کشور برای دستیابی به خوداتکایی اقتصادی و سلطه ژئوپلیتیکی یک چالش بی‌سابقه برای غرب است.

♦️ چرخه دوگانه؛ شوک چین به غرب

#گزارش_کوتاه

🔹 اندیشکده «شورای روابط خارجی اروپایی» در یادداشتی درباره راهبرد چرخه دوگانه چین ابراز داشته که استراتژی جدید این کشور برای دستیابی به خوداتکایی اقتصادی و سلطه ژئوپلیتیکی یک چالش بی‌سابقه برای غرب است.

🔸 این راهبرد بدان معناست که قلمرو گردش مالی خارجی چین با بقیه جهان در تماس خواهد ماند، اما به تدریج تحت‌الشعاع گردش مالی داخلی قرار می‌گیرد و تقاضا و مصرف داخلی، سرمایه و ایده‌ها را پرورش می‌دهد.

🔸 استراتژی پیشین چین مبنی بر پیوستگی با اقتصاد جهانی، ضربات اقتصادی جدی به غرب در پی داشت که راست‌گرایی را در این کشورها تقویت کرده و به پیروزی ترامپ و رأی‌آوری برگزیت انجامید. این در حالی بود که دولت‌های غربی گمان می‌کردند می‌توانند به سود متقابل و دوسویه در همکاری با چین دست یابند.

🔸 طبق یادداشت مورد اشاره، برنامه جدید چین ضرباتی متفاوت از قبل برای غرب در پی خواهد داشت. پکن در استراتژی جدید بر بخش‌هایی مانند هوش مصنوعی، نیمه‌هادی‌ها و وسایل نقلیه الکتریکی تأکید و قصد دارد با استفاده از یارانه‌های دولتی، کنترل صادرات و کسب داده‌ها و اطلاعات، شرکت‌های چینی را در این بخش جایگزین شرکت‌های غربی حاضر در چین نماید.

✅ به نظر می‌رسد با توجه به پروژه «یک کمربند، یک جاده»، از منظر ژئوپلتیک در استراتژی جدید، تمرکز چین از اروپا و آمریکا به سوی کشورهای آسیایی معطوف خواهد شد. انعقاد پیمان‌های مالی و تجاری دو یا چندجانبه با این کشورها و تلاش برای جایگزینی ارزهای بومی به جای دلار، می‌تواند تاکتیک‌های چین در این محدوده ژئوپلتیک برای افزایش کارآیی استراتژی چرخه دوگانه در برابر تحریم‌ها و فشارهای آمریکا باشد.

(https://ecfr.eu/article/the-new-china-shock/)

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه