ارزیابی شورای روابط خارجی از حادثه نطنز

اندیشکده شورای روابط خارجی در یادداشتی به قلم ری‌تکیه با پاسخ به شش پرسش به ارزیابی حادثه رخ‌داده در نطنز پرداخته و تبعات و پیامدهای آن را مورد ارزیابی قرار داده است.

♦️ ارزیابی شورای روابط خارجی از حادثه نطنز

 

#گزارش_کوتاه

🔹 اندیشکده شورای روابط خارجی در یادداشتی به قلم ری‌تکیه با پاسخ به شش پرسش به ارزیابی حادثه رخ‌داده در نطنز پرداخته و تبعات و پیامدهای آن را مورد ارزیابی قرار داده است:

۱️⃣ تأثیر بر برنامه هسته‌ای
انفجار اخیر به احتمال زیاد برنامه هسته‌ای ایران را عقب خواهد انداخت، اما ارزیابی میزان این عقب‌افتادگی برای ناظران خارجی دشوار است.

۲️⃣ تأثیر بر مذاکرات وین
بعید است که حمله اخیر مذاکرات وین را از خط خارج کند. هم آمریکا و هم ایران مایل هستند که به برجام بازگردند، به گونه‌ای که منافع خود را تأمین کنند.

۳️⃣ واکنش ایران
ایران قبلاً بازرسی‌ها را کاهش داده و احتمالاً فعالیت‌های هسته‌ای را در تأسیسات زیرزمینی افزایش خواهد داد.

۴️⃣ مهم‌ترین گام در وین چه خواهد بود؟
فعلاً دو کارگروه کارشناسی برای تطبیق اقدام‌های آتی ایران و آمریکا با برجام در حال فعالیت هستند تا اقدام‌های مناسب از سوی هر دو طرف را تعیین کنند.

۵️⃣ ارتباط مذاکرات با انتخابات ایران
مشخص نیست که مذاکرات پیش از انتخابات به نتیجه می‌رسد یا خیر ولی اهمیت چندانی ندارد زیرا تعهد ایران به برجام، مسأله‌ای جناحی نیست و عالی‌ترین مقام‌های کشور تأیید کرده‌اند که در صورت بازگشت آمریکا، ایران به تعهداتش عمل می‌کند.

۶️⃣ عواقب شکست مذاکرات
تنش‌های منطقه‌ای و الگوی حملات و انتقام جویی‌ها ادامه خواهد یافت.

✅ به نظر می‌رسد طرف آمریکایی به این اطمینان نسبی رسیده که خراب‌کاری‌ها تأثیری بر حضور ایران در فرآیند مذاکرات ندارد. ذهنیتی که ضرورت تغییر آن از سوی ایران بیش از پیش روشن‌ شده است.

منبع

(https://www.cfr.org/in-brief/natanz-blackout-can-iran-deal-talks-still-succeed?utm_medium=social_owned&utm_source=tw&utm_content=041221)

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه