سایر جنبه‌های مذاکرات احیای برجام از نگاه اندیشکده آمریکایی

اندیشکده مطالعات راهبردی و بین‌المللی در یادداشتی به ارزیابی گفتگوهای اخیر در راستای بازگشت طرف‌ها به توافق هسته‌ای پرداخته و نوشته است برجام به تحولات آتی منطقه توجهی ندارد و گرچه احیای آن لازم است ولی باید در این خصوص به پرسش‌های جدیدی پاسخ داده شود.

♦️ سایر جنبه‌های مذاکرات احیای برجام از نگاه اندیشکده آمریکایی

 

#گزارش_کوتاه

🔹 اندیشکده مطالعات راهبردی و بین‌المللی در یادداشتی به ارزیابی گفتگوهای اخیر در راستای بازگشت طرف‌ها به توافق هسته‌ای پرداخته و نوشته است برجام به تحولات آتی منطقه توجهی ندارد و گرچه احیای آن لازم است ولی باید در این خصوص به پرسش‌های جدیدی پاسخ داده شود.

🔸 در این یادداشت آمده است سلاح هسته‌ای احتمالی ایران باید به تعداد بالا، وزن مناسب و قابل حمل توسط هواپیما یا موشک قابل تولید باشد، ولی اکنون هیچ داده‌ای که بتواند نشان دهد ایران در مسیر کره شمالی، هند یا پاکستان قرار دارد، وجود ندارد.

🔸 گرچه طبق برجام ایران حق تولید موشکی که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را داشته باشد، ندارد، ولی همه موشک‌های بالستیک دوربُرد کارکرد دوگانه داشته و با کلاهک هسته‌ای قابل بارگیری هستند. بنابراین ایران با توسعه بُرد و توان موشکی‌اش و هم‌چنین کاهش زمان گریز هسته‌ای‌اش، عملاً بازدارندگی‌اش در برابر بازیگران منطقه‌ای را افزایش می‌دهد. گرچه داده‌ای که نشان‌گر برنامه پنهانی برای افزایش سطح غنای اورانیوم باشد، مشاهده نشده است.

🔸 در ادامه یادداشت آمده است ایران به کنوانسیون منع تسلیحات شیمیایی پیوسته و در این زمینه نظارت‌ها نشان می‌دهد فاقد چنین تسلیحاتی است. آخرین ارزیابی جامعه اطلاعاتی آمریکا در سال ۲۰۲۰ نیز نشان می‌دهد ایران درصدد تولید تسلیحات شیمیایی نیست ولی این گزارش به تسلیحات بیولوژیک نپرداخته است. ایران این توانایی را دارد که با هواپیماهای بدون سرنشین به حملات شیمیایی و بیولوژیک علیه دشمنان منطقه‌ای‌اش دست بزند.

✅ این یادداشت را می‌توان در راستای رویکردی دانست که می‌خواهد برجام را هم از منظر زمانی طولانی‌تر ساخته و هم از منظر محتوایی، محدودیت‌های آن را به برنامه موشکی و دفاعی ایران تعمیم دهد.

منبع

(https://www.csis.org/analysis/other-sides-renegotiating-jcpoa-iran-nuclear-agreement)

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه