چرا آمریکا درصدد مذاکرات فرسایشی است؟

مقام معظم رهبری در توصیه‌ای به تیم مذاکره‌کننده ایرانی فرمودند که مراقب باشند مذاکرات فرسایشی نشود. حال پرسش اینجاست که آمریکا از مذاکرات طولانی بدون دستاورد، چه سودی می‌برد.

♦️ چرا آمریکا درصدد مذاکرات فرسایشی است؟

#تحلیل_کوتاه

🔹 مقام معظم رهبری در توصیه‌ای به تیم مذاکره‌کننده ایرانی فرمودند که مراقب باشند مذاکرات فرسایشی نشود. حال پرسش اینجاست که آمریکا از مذاکرات طولانی بدون دستاورد، چه سودی می‌برد.

۱️⃣ سرعت پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران پس از مصوبه مجلس شورای اسلامی، بسیار از محدودیت‌های برجام پیشی گرفته است. آمریکا درصدد است تا با ورود ایران به فضای مذاکرات و القای امید به رفع تحریم‌ها در این جریان، مانع انگیزه ایران برای پیشبرد این برنامه شده و آن را مهار کند.

۲️⃣ دلیل دیگر اینکه با طولانی‌شدن مذاکرات و گذر زمان، فشارهای اقتصادی بیش‌ازپیش بر ایران عمیق شده و اثرگذار شوند. بدین ترتیب ایران مجبور شود در مقابل امتیازهای کمتری، از مطالباتش دست کشیده و به تعهدات برجامی‌اش بازگردد.

۳️⃣ و نهایتاً اینکه با گذر زمان، ابتکار عمل بیشتری در دست گرفته و در برابر طرح ایران مبنی بر لغو کلیه تحریم‌ها و سپس راستی‌آزمایی، طرح‌های دیگری مانند تقسیم تحریم‌ها به سه دسته «قابل لغو، غیرقابل لغو و قابل مذاکره» را ارائه کند و بتواند با کسب اجماع بیشتری در بین اعضای برجام، مطالباتش را به ایران تحمیل کند.

✅ به نظر می‌رسد در شرایطی که آمریکا هم‌چنان به برجام به عنوان توافقی برای مهار برنامه هسته‌ای ایران نیاز دارد، نباید دست بالاتر را در مذاکرات از دست داد و ایران این موضع را مشخص کند که این آمریکاست که برای بازگشت به برجام به اجازه ایران نیاز دارد.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه