سالنامه‌ «تبیین»/ کشورهای منطقه در سال ۹۹؛ روندها و رویدادها

سالنامه تبیین علاوه بر بررسی مهم‌ترین رویدادها و روندهای مرتبط با منطقه غرب آسیا و برخی بازیگران فرامنطقه‌ای در سال 1399، دورنمای این تحولات در سال 1400 را نیز مورد توجه قرار داده است.

اندیشکده راهبردی تبیین- عرصه بین‌الملل و محیط امنیتی جمهوری اسلامی ایران و منطقه غرب آسیا در سال ۱۳۹۹ تحولات مهم و شگرفی را تجربه کرد. بخشی از این تحولات پیرامون سیاست خارجی و حتی داخلی بازیگران فرامنطقه‌ای و بخشی دیگر در غرب آسیا به وقوع پیوست. این منطقه با وجود گمانه‌زنی‌ها و سناریوهایی برای کاهش تمرکز آمریکا نسبت به آن، همچنان به دلیل اهمیت ژئوپلتیک، ژئواستراتژیک و ژئواکونومیک از یک‌سو و نقش‌آفرینی بازیگران فرامنطقه‌ای ازسوی دیگر، همچنان در صحنه تحولات بین‌المللی حائز اهمیت است.
از آن‎جا که مجموعه این رویدادها و روندها به میزان قابل توجهی با منافع امنیتی، سیاسی، اقتصادی ایران همپوشانی‌ دارد، تأمل و بررسی تحولات آن نیز ضروری خواهد بود. از این‌رو اندیشکده راهبردی تبیین با درک چنین الزامی، با پایان یافتن سال ۱۳۹۹ مجموعه مقالاتی را با تمرکز بر تحولات عراق، لبنان، سوریه، ترکیه، یمن، فلسطین، رژیم صهیونیستی، افغانستان، پاکستان، شورای همکاری خلیج فارس، آمریکا، اتحادیه اروپا، چین، روسیه و سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران تولید و منتشر کرد و علاوه بر آن، به بررسی دورنمای این تحولات در سال ۱۴۰۰ نیز پرداخت.
این مقالات که به مرور و از نخستین روزهای سال ۱۴۰۰ در تارنمای اندیشکده راهبردی تبیین منتشر شد، اکنون و برای دسترسی آسان‌تر پژوهشگران و مخاطبان گرامی در قالب یک فایل ارائه می‌گردد.

 

ارسال دیدگاه