انفجار در بیمارستان ابن الخطیب؛ صدری‌ها در مظان اتهام

شب گذشته و بر اثر وقوع انفجار در بیمارستان ابن الخطیب بغداد ده‌ها نفر کشته و زخمی شدند. درباره این رویداد تأسف‌بار چند نکته حائز اهمیت است.

♦️ انفجار در بیمارستان ابن الخطیب؛ صدری‌ها در مظان اتهام

#تحلیل_کوتاه

🔹 شب گذشته و بر اثر وقوع انفجار در بیمارستان ابن الخطیب بغداد ده‌ها نفر کشته و زخمی شدند. درباره این رویداد تأسف‌بار چند نکته حائز اهمیت است:

🔸 نظام سیاسی عراق مبتنی بر سهمیه‌بندی‌های حزبی است و هرکدام از وزرا متعلق به جریان خاصی از پارلمان این کشور هستند. براین اساس و در سال‌های اخیر، وزارت بهداشت عراق همواره در اختیار جریان مقتدی صدر بوده است. از این‌رو از نخستین ساعات وقوع این انفجار، موج انتقادات علیه صدری‌ها در فضای سیاسی و رسانه‌ای عراق آغاز شده که همانند گذشته، معترضان تظاهرات اکتبر(تشرینی‌ها) پیشگام حمله به صدر‌ی‌ها بوده‌اند. در چنین شرایطی می‌توان انتظار شدت یافتن تظاهرات در برخی شهرهای عراق طی روزهای آتی را داشت.

🔸 ازسوی دیگر اما هواداران مقتدی معتقدند وقوع این انفجار، دسیسه‌ای برای تخریب جریان صدر و جلوگیری از کسب ۱۰۰ کرسی پارلمان ازسوی این گروه است. خود مقتدی اما تاکنون به انفجار شب گذشته واکنشی نشان نداده، اما دور از ذهن نیست که در ساعات آتی در چارچوب اصول سیاست‌ورزی همیشگی خود، از منظری بیرون از قدرت، مطالبه اصلاح‌گری کند.

🔸 ساعتی پیش، نخست‌وزیر عراق در جلسه فوق‌العاده هیئت دولت، حکم تعلیق وزیر بهداشت و ارجاع آن‌ به کمیته تحقیق را صادر کرد. سرعت و کیفیت واکنش الکاظمی اگرچه در مقایسه با نمونه‌های مشابه در برخی از همسایگان عراق، قابل قبول به نظر می‌رسد اما بدیهی است که نمی‌تواند ساختار فسادزا در این کشور را در مسیر اصلاح قرار دهد. ضمن اینکه منتقدان معتقدند وزیر بهداشت باید به جای تعلیق، برکنار می‌شد.

🔸 در این میان، احتمالاً تعداد دیگری از بیمارستان‌ها و مراکز درمانی عراق با مشکل فرسودگی تجهیزات و امکان تکرار حادثه ابن الخطیب روبه‌رو هستند و تعدادی از بیمارستان‌ها به دلیل فساد فراگیر همچنان به مرحله افتتاح و بهره‌برداری نرسیده‌اند.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه