چرا باید به ایران امتیاز داد؟

اندیشکده «شورای آتلانتیک» در مقاله‌ای به بررسی این گزاره پرداخته که اگر ایران واقعاً قصد ساخت تسلیحات هسته‌ای را نداشته باشد، چه دلیلی برای رفع تحریم‌ها و امتیاز به ایران وجود دارد؟

♦️ چرا باید به ایران امتیاز داد؟

 

#گزارش_کوتاه

 

🔹 اندیشکده «شورای آتلانتیک» در مقاله‌ای به بررسی این گزاره پرداخته که اگر ایران واقعاً قصد ساخت تسلیحات هسته‌ای را نداشته باشد، چه دلیلی برای رفع تحریم‌ها و امتیاز به ایران وجود دارد؟

 

🔸 ایران در لبنان، عراق و سوریه بدون سلاح هسته‌ای به پیشرفت سیاسی و نظامی چشمگیری دست یافته است. اگر ایران سلاح هسته‌ای بسازد، بقیه همسایگانش نیز چنین می‌کنند. آن‌گاه همه اقدامات منطقه‌ای ایران به یک بحران هسته‌ای بالقوه تبدیل می‌شود.

 

🔸 اگر این استدلال کارکردی را در کنار فتوای رهبری ایران قرار دهند که مانع ساخت و استفاده از تسلیحات کشتار جمعی است، پرسش اینجاست که پس چرا ایران به برنامه هسته‌ای‌اش سرعت می‌بخشد؟ احتمالاً تنها یک پاسخ دارد: تهدید غرب برای رفع تحریم‌ها.

 

🔸 نویسنده می‌گوید اگر ارزیابی جامعه اطلاعاتی آمریکا مبنی بر اینکه ایران قصدی برای تولید تسلیحات هسته‌ای ندارد را نیز در نظر بگیریم، پس چرا با رفع تحریم‌ها، بودجه سیاست‌های منطقه‌ای ایران را مهیا کنیم؟

 

🔸 طبق این مقاله، در صورت احراز قطعی عدم اراده ایران بر ساخت تسلیحات هسته‌ای، آمریکا می‌تواند هدف‌گذاری مذاکرات را بر «رفتارهای تهدیدآمیز» ایران در منطقه متمرکز کرده و شرط رفع تحریم‌ها را مهار این سیاست‌ها قرار بدهد.

 

✅ به نظر می‌رسد در عین اینکه جمهوری اسلامی ایران نه به دلایل شرعی و انسانی و نه به دلایل سیاسی درصدد ساخت تسلیحات هسته‌ای نیست، ولی با کاهش «زمان گریز» می‌تواند بر ابهام طرف مقابل نسبت به برنامه هسته‌ای بیفزاید تا وادار شود که در قبال کاهش سرعت این برنامه، تحریم‌ها را رفع نماید.

(https://www.atlanticcouncil.org/blogs/iransource/more-questions-than-answers-about-irans-nuclear-intentions/)

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

 

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه