تأثیر خط لوله نورداستریم۲ بر روابط دو سوی آتلانتیک

اندیشکده شورای روابط خارجی اروپایی به ارزیابی اختلاف آمریکا و اروپا بر سر خط لوله انتقال گاز از روسیه به آلمان پرداخته است.

♦️ تأثیر خط لوله نورداستریم۲ بر روابط دو سوی آتلانتیک

 

#گزارش_کوتاه

 

🔹 اندیشکده شورای روابط خارجی اروپایی به ارزیابی اختلاف آمریکا و اروپا بر سر خط لوله انتقال گاز از روسیه به آلمان پرداخته است. به گفته نویسندگان لغو کارکرد این خط لوله از سوی اروپا، تبعاتی برای مدیریت روابط درون‌اتحادیه‌ای خواهد داشت که باید از سوی آمریکا و اتحادیه مدیریت شود. به همین دلیل از سه منظر مورد ارزیابی قرار داده است.

 

۱️⃣ از منظر آلمان

اصرار برلین بر این خط لوله سبب خواهد شد اعتبار سیاست خارجی این کشور نزد متحدان غربی‌اش خدشه‌دار شود. زیرا این تصور را شکل می‌دهد که در سیاست خارجی آلمان، مؤلفه‌ای مهم‌تر از اقتصاد نیست و حاضر است منافع متحدان را فدای آن کند.

 

۲️⃣ از منظر آمریکا

سوءاستفاده از سلاح تحریم علیه متحدان، پیام خوبی نخواهد داشت. بایدن باید رویه یک‌جانبه ترامپ را کنار بگذارد و سعی نماید مسائل اختلافی با اروپا را با گفتگو به نتیجه برساند. هزینه سیاسی این تحریم اقتصادی بر روابط دو سوی اقیانوس اطلس بالاست.

 

۳️⃣ از منظر روسیه

از نگاه روسیه، این بازی برد – برد است. اگر خط لوله عملیاتی شود که سهم روسیه از بازار گاز اروپا افزایش می‌یابد و اگر نشود، مستمسکی برای اختلاف‌افکنی درون اتحادیه و توسعه نفوذش در شرق اروپا خواهد داشت.

 

✅ در عین حال که دولت بایدن از ابتدا مواضع سخت‌گیرانه‌ای نسبت به مسکو اتخاذ کرده و سعی در جلوگیری از فعالیت این خط لوله داشته، ولی مسکو قدرتی نیست که به راحتی مانند دیگر دولت‌های رقیب یا دشمن آمریکا، در برابر مجازات‌های اقتصادی عقب‌نشینی کند. علاوه بر آن‌که ایالات متحده نیز از موقعیت قدرتمند پیشین در اروپا برخوردار نیست. 

منبع

(https://ecfr.eu/article/the-nord-stream-2-dispute-and-the-transatlantic-alliance/)

 

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

 

@Tabyincenter

ارسال دیدگاه