لیست انتخاباتی حماس و پیامدها برای روابط آمریکا با فلسطینی‌ها

«موسسه واشنگتن» در گزارشی به لیست انتخاباتی حماس، رویکرد دولت بایدن و عواقب احتمالی آن پرداخته‎ است. اهّم نکات این گزارش به شرح ذیل است.

♦️ لیست انتخاباتی حماس و پیامدها برای روابط آمریکا با فلسطینی‌ها

 

#گزارش_کوتاه

 

🔸 «موسسه واشنگتن» در گزارشی به لیست انتخاباتی حماس، رویکرد دولت بایدن و عواقب احتمالی آن پرداخته‎ است. اهّم نکات این گزارش به شرح ذیل است.

 

🔹 حماس قصد دارد تعداد زیادی «تروریست محکوم» را در لیست انتخاباتی قرار دهد و به نظر می‌رسد نه تشکیلات خودگردان و نه جامعه جهانی حاضر نیستند در مورد عواقب بالقوه حقوقی، دیپلماتیک و بودجه‌ای آن اظهارنظر کنند.

 

🔹 اگرچه لیست جبهه مردمی و همچنین مروان برقوثی نیز این مشکل را دارد اما لیست حماس به دلیل تعداد زیاد شبه‌نظامیان تندرو از اهمیت بیشتری برخوردار است. این مسئله بر افسانه هرگونه تمایز بین فعالیت‌های سیاسی این گروه و شاخه نظامی آن خط بطلان می‌کشد.

 

🔹 در دوره تصدی «سنوار»، نفوذ فزاینده‌ای از‌ سوی دو جبهه زندانیان سابق و شاخه نظامی اعمال شده است. در لیست انتخاباتی حماس تعداد زیادی از این افراد که حامی سنوار هستند وجود دارد؛ البته برخی چهره‌های قدیمی مانند عوض‌الله که در انتخابات داخلی اخیر سنوار را به چالش کشیدند نیز در این لیست حضور دارند.

 

🔹 گزارش شده که تشکیلات خودگردان به دولت بایدن اطلاع داده همه جناح‌های شرکت‌کننده در انتخابات متعهد شده‌اند به توافق‌های قبلی احترام بگذارند اما حماس چنین اعلامیه‌ای صادر نکرده است.

 

🔹اتحادیه اروپا علناً حمایت خود را از انتخابات بدون ذکر نام این گروه ابراز کرد. دولت آمریکا نیز هیچ موضعی درباره این‌که آیا نتایجی را که با مفاد پیمان اسلو و اصول کمیته چهارگانه تطابق نداشته باشد خواهد پذیرفت اتخاذ نکرده است. این مسئله با توجه به از سرگیری کمک‌های بشردوستانه آمریکا به فلسطینی‌ها و امکان لغو آن‌ها در صورت پیروزی حماس مانند دوره گذشته اهمیت زیادی دارد.

 

🔹 ادامه سکوت آمریکا در هفته‌های آینده تنها احتمال روبه‌رو شدن با وضعیتی بدتر را در صبح روز بعد از انتخابات افزایش می‌دهد.

منبع

 

 (https://www.washingtoninstitute.org/policy-analysis/hamas-fields-militant-electoral-list-implications-us-palestinian-ties

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

 

@Tabyincenter

ارسال دیدگاه