روسیه و ایران به دنبال عملی کردن طرح جایگزینی کانال سوئز

وبگاه «المانیتور» در گزارشی به بررسی امکان جایگزینی کریدور شمال-جنوب به جای کانال سوئز در مسیر حمل‌و‌نقل جهانی، مزایا و معایب آن پرداخته است.

♦️ روسیه و ایران به دنبال عملی کردن طرح جایگزینی کانال سوئز

 

#گزارش_کوتاه

🔹 وبگاه «المانیتور» در گزارشی به بررسی امکان جایگزینی کریدور شمال-جنوب به جای کانال سوئز در مسیر حمل‌و‌نقل جهانی، مزایا و معایب آن پرداخته است.

🔹 پس از سانحه به گل‌نشستن کشتی غول‌پیکر کانتینری Ever Given در کانال سوئز، مجدداً ایده راه‌اندازی کریدور شمال-جنوب توسط روسیه و ایران مطرح شده است. بر این اساس این پرسش ایجاد می‌شود که آیا این کریدور می‌تواند جایگزین کانال سوئز شود و یا روی درآمدهای آن تأثیر بگذارد؟

🔸 وزیرخارجه روسیه در مقاطع مختلف ازجمله پس از سفر به تهران بحث‌هایی برای تقویت همکاری و بررسی مزایای اقتصادی کریدور شمال-جنوب در مطبوعات طرح نمود. معاون نخست‌وزیر روسیه هم این کریدور را گزینه پشتیبان مهمی برای تجارت جهانی دانست. سفیر ایران در روسیه نیز اظهاراتی با موضوع اهمیت کریدور شمال-جنوب به عنوان جایگزین مناسب برای حمل‌و‌نقل جهانی با مطبوعات انجام داد.

🔸 این کریدور یک شبکه حمل‌و‌نقل ریلی و جاده‌ای به طول ۷۲۰۰ کیلومتر است که اقیانوس هند را از طریق خلیج‌ فارس به دریای‌ خزر و از آن‌جا به روسیه و شمال اروپا متصل می‌کند. روسیه و ایران در مورد ساخت کانال از طریق ایران تا دریای خزر صحبت کرده‌اند. پیشنهاد این مسیر به‌رغم طرح آن در سال ۲۰۰۲ توسط روسیه، ایران و هند هنوز در مراحل اولیه است.

🔸 مشاور وزارت حمل‌و‌نقل در امور دریایی مصر به المانیتور گفت که اعتقاد ندارد کریدور شمال-جنوب با کانال سوئز رقابت کند یا بر درآمد آن تأثیر بگذارد. وی گفت ۱۲ درصد از حجم تجارت جهانی از این کانال عبور می‌کند و پیش‌بینی می‌شود که این رقم به ۲۸ درصد در سال ‌۲۰۵۰ برسد.

🔸 معاون سابق رئیس کانال سوئز نیز گفت: شرایط آب‌و‌هوایی مانع از این می‌شود که مسیر شمال-جنوب در طول سال قابل استفاده باشد و بیشتر برای جابجایی نفت و گاز قابل استفاده خواهد بود، در حالی‌که کانال در تمام سال با ظرفیت کامل برای انواع کشتی‌ها ازجمله تانکرهای نفت و کانتینری کار می‌کند.

منبع

(https://www.al-monitor.com/originals/2021/04/russia-iran-again-promote-alternative-suez-canal)

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه