آیا راهی برای احیای برجام هست؟

نشنال‌اینترست در یادداشتی با اشاره به حادثه نطنز و اراده ایران بر افزایش غنی‌سازی به سطح 60 درصد، به ارزیابی امکان‌سنجی احیای برجام با وجود تنش‌های کنونی پرداخته است.

♦️ آیا راهی برای احیای برجام هست؟

 

#گزارش_کوتاه

 

🔹 نشنال‌اینترست در یادداشتی با اشاره به حادثه نطنز و اراده ایران بر افزایش غنی‌سازی به سطح ۶۰ درصد، به ارزیابی امکان‌سنجی احیای برجام با وجود تنش‌های کنونی پرداخته است.

 

🔸 در این مقاله آمده که این اولین بار نیست که ایران تهدید می‌کند که به یک سطح غنی‌سازی بالاتر می‌رود. این اقدام قبلاً نیز برای ترغیب ایالات متحده به بازگشت به توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌های انجام شده بود. در واقع نه اقدامی فنی، بلکه پیامی سیاسی به دیگر طرف‌های توافق است.

 

🔸 نویسنده اذعان می‌کند که برنامه هسته‌ای ایران با وجود ترورها، حملات سایبری و خراب‌کاری‌های فیزیکی هم‌چنان به مسیر خود ادامه داده است. به همین دلیل مسیر دیپلماسی برای ایجاد محدودیت‌های پایدار و نظارت بر برنامه ایران مهم است.

 

🔸 برای احیای برجام در ایالات متحده، رئیس جمهور بایدن باید مایل باشد که نه تنها تحریم‌های خاص تحت برجام بلکه مجازات‌های اعمال شده توسط ترامپ را برای جلوگیری از ورود مجدد به معامله لغو کند. ولی این اقدام حتی در حزب دموکرات نیز مورد اجماع نیست.

 

✅ دولت بایدن در نظر دارد برخی تحریم‌ها را به طور موقت و محدود رفع کند و باقی تحریم‌ها را نیز به عنوان اهرم فشاری برای تعمیم برجام به برنامه موشکی و سیاست‌های منطقه‌ای ایران حفظ کند. ولی این خطای محاسباتی است. زیرا در صورت بقای تحریم‌ها، نه‌تنها مذاکراتی در دیگر حوزه‌ها رخ نخواهد داد بلکه احیای برجام نیز با اما و اگر روبرو خواهد شد.

منبع

(https://nationalinterest.org/blog/skeptics/there-still-way-america-and-iran-return-nuclear-deal-183280)

 

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

 

@Tabyincenter

ارسال دیدگاه