سیاست اروپا درباره لیبی در دولت بایدن

در 23 اکتبر 2020 هیئت‌های نظامی از دو طرف متخاصم لیبی با اعلام آتش‌بس به طور رسمی پایان درگیری که از 4 آوریل 2019 آغاز شده بود را اعلام کردند.

♦️ سیاست اروپا درباره لیبی در دولت بایدن

#تحلیل_کوتاه

🔹 در ۲۳ اکتبر ۲۰۲۰ هیئت‌های نظامی از دو طرف متخاصم لیبی با اعلام آتش‌بس به طور رسمی پایان درگیری که از ۴ آوریل ۲۰۱۹ آغاز شده بود را اعلام کردند.

🔸 لیبی به دلیل منابع انرژی، موقعیت ژئوپلتیک در دریای مدیترانه و هم‌جواری با مصر و تونس، در سیاست خارجی اتحادیه اروپا اهمیت دارد. فرانسه، آلمان و ایتالیا سه کشوری هستند که بیشترین نقش را در منازعات لیبی دارند.

🔸 فرانسه در کنار مصر، امارات و روسیه از خلیفه حفتر حمایت می‌کند، حال آن‌که آلمان و ایتالیا هم‌راستا با ترکیه، مشروعیت دولت سراج را در پایتخت لیبی پذیرفته‌اند. این چندگانگی در کنار توافق‌های دوجانبه ترکیه و روسیه بر پیچیدگی مسأله افزوده است.

🔸 سیاست خارجی دولت بایدن درباره جنگ‌های غرب آسیا و شمال آفریقا، از جمله یمن و لیبی، پایان بخشیدن به منازعه و آغاز فرآیند سیاسی است. این مسأله‌ای است که لزوماً درون اتحادیه اروپا نسبت به آن اجماعی وجود ندارد.

🔸 اینکه آیا دولت بایدن بتواند اتحاد دو سوی آتلانتیک را معطوف به حل مسأله شکل بدهد، محل تردید است. زیرا با اقدام اخیر خود مبنی بر رسمیت‌بخشی به «کشتار ارامنه» به عنوان نسل‌کشی، عملاً در برابر ترکیه که در جبهه نزدیک‌تری به آمریکا و اتحادیه اروپا هست، قرار گرفت.

🔸 به نظر می‌رسد فرانسه با توجه به گرایش به «استقلال راهبردی» اروپا از آمریکا به رویه خود ادامه دهد، در عین حال که سعی خواهد کرد رویکرد دیپلماتیک‌تری به اقداماتش بدهد. ولی آلمان نیز به دلیل تنش با آمریکا در جریان خط لوله نورداستریم۲، هنوز همراهی جدی با دولت بایدن ندارد.

✅ آتش‌بس موقت میان طرفین منازعه را می‌توان زمینه‌ساز آغاز مذاکرات سیاسی دانست. ولی تا پیش از آن‌که دولت بایدن بتواند میان اولویت‌های خود در خصوص حقوق‌بشر، پایان جنگ‌های داخلی و خارجی و خروج نظامیانش از منطقه، توازنی برقرار کند، این آتش‌بس نیز می‌تواند آتش زیر خاکستر باشد.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه